Общите изводи, свързани с разгръщането на протекционизма и налагането на бариери пред търговията, направени по време на кръгла маса под наслов „Новите предизвикателства пред външната търговия на страната във връзка с растящия протекционизъм и заплахи пред установения ред в световната търговия“ сочат, че България не е пряко засегната. На събитието, организирано от Института за икономически изследвания към БАН, присъстваха представители на академичните среди, бивши вицепремиери, министри и заместник-министри на търговията на България.
„Приоритетни сектори върху, които акцентира правителството са автомобилостроенето, електрониката, електротехниката и ICT сектора“, посочи заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов.
Участниците се обединиха около твърдението, че инвестициите в нови високотехнологични производства могат да бъдат генератор на износа, а Министерство на икономиката трябва да разшири функциите си по отношение на външната търговия на България. След финансово-икономическата криза икономическият растеж в България е движен от износа и потреблението. „Икономическият растеж в България вече се движи и от инвестициите. Прогнозираме 10,1% реален ръст на инвестициите в структурата на БВП през 2018 г. Тази тенденция с ръст от между 7 и 10% процента ще продължи и през следващите години“, заяви заместник-министър Лъчезар Борисов. Той посочи, че в публикувания през месец юни 2018 г. Осми ежегоден доклад, през 2017 г. тенденцията е за все по-засилено въвеждане на бариери пред търговията в световен мащаб. „През 2017 г. са регистрирани рекорден брой от 396 мерки в трети държави, като са докладвани 67 нови пречки и са отстранени 45 пречки през годината“, подчерта Борисов и допълни, че водещи страни от Г20 въвеждат най-много протекционистични мерки. Това се потвърждава и от установената през предходната година тенденция, че протекционизмът нараства.
Нарастващият протекционизъм може да бъде използван от България в рамките на търсенето на възможностите, които поставят страната ни на инвестиционната карта и позволяват на глобалните компании да инвестират и да подобрят конкурентоспособността, така че да останат фактори на международните пазари.
Източник: Министерство на икономиката