Назад

Въпреки че е оставено на самотек, професионалното образование играе ключова роля на пазара на труда


Автор: Зорница Славова, Институт за пазарна икономика

Професионалното образование в същността си трябва да обвързва пряко учащите и пазара на труда, като „произвежда“ подготвени кадри и осигурява реализацията им. Професионално образование се предлага практически навсякъде на територията на страната – във всички 28 области – а приемът през последните години представлява близо 60% от всички учащи.

Коефициенти на икономическа активност, заетост и безработица на населението на 15-64 г. по степени на образование, 2023 г., %,

 

Източник: НСИ

 

Икономическа активност

 

Заетост

 

Безработица
начално ипо-нискоосновносреднообщосредно сППКвисше27,210,84,23,71,9
начално ипо-нискоосновносреднообщосредно сППКвисше27,537,972,979,790,2
начално ипо-нискоосновносреднообщосредно сППКвисше37,842,576,182,892,0
 

Броят на заетите с ППК през 2023 г. е 944 хил. души или около 1/3 всички заети в икономиката. Те са разпределени неравномерно в икономическите дейности. Заетите с ПКК представляват над половината от заетите в „Добивна промишленост“. Между 40 и 50% пък са те в секторите „Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива“ „Транспорт, складиране и пощи“, „Преработваща промишленост“ и „Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъците и възстановяване“.

Най-малък е делът на заетите с ППК в дейностите, в които обичайно се изисква висше образование, а именно „Образование“ (11%) и „Професионални дейности и научни изследвания“ (9%).

 

Дял на заетите с ППК, %, 2023 г.

 

Източник: НСИ, изчисления на ИПИ
СЕЛСКО, ГОРСКО И…ДОБИВНА…ПРЕРАБОТВАЩА…ПРОИЗВОДСТВО И…ДОСТАВЯНЕ НА ВОДИ;…СТРОИТЕЛСТВОТЪРГОВИЯ; РЕМОНТ Н…ТРАНСПОРТ,…ХОТЕЛИЕРСТВО И…СЪЗДАВАНЕ И…ФИНАНСОВИ И…ОПЕРАЦИИ С…ПРОФЕСИОНАЛНИ…АДМИНИСТРАТИВНИ …ДЪРЖАВНО…ОБРАЗОВАНИЕХУМАННО…КУЛТУРА, СПОРТ И…ДРУГИ ДЕЙНОСТИ
 
 

Предимствата и възможностите, които професионалното образование дава, са очевидни и се разпростират върху всички сектори на икономиката. Пропуските също са ясни – приложението на придобитото образование при бъдещата реализация на завършилите не се проследява (опитваме ТУК), дуалното образование е силно ограничено – 9% в настоящия прием (писахме ТУК), а връзката между образованието и бизнеса е силно нарушена (повече ТУК). Всички тези фактори са взаимосвързани, така че без който и да е от тях е безсмислено приоритизирането на професионалното образование и неясен пътят напред.