Назад

Външнотърговските сделки във фокуса на семинар в БТПП




„Как да оптимизираме транзакционните разходи и осигурим финансиране при международен бизнес“, тема, важна за развитието на търговските операции на всяка една фирма с международна дейност бе представена в Българската търговско-промишлена палата по време на специализиран семинар, организиран от Съвета по инвестиции към БТПП.

Цветан Сименов приветства участниците в семинара, част от амбициозната програма на Съвета по инвестиции през 2025 г. На събитието бяха представени услугите на две организации, приложими за всяка компания, която има необходимост от финансиране на външнотърговска дейност и развитие.

Владимир Томов, председател на Съвета по инвестиции, представи дейността на организацията и посочи, че широката палитра от финансови организации, които съветът представлява, е гаранция за осигуряване на пълна подкрепа за българските компании и тяхното развитие, за да бъде то ефективно и подпомогнато със съответните финансови ресурси.

Светослав Георгиев, търговски директор на Ebury представи компанията и подчерта, че тя се занимава с оптимизация на финансови разходи при международни транзакции. Компанията работи в 29 страни. Основен мажоритарен акционер в нея е Banco Santander. В България Ebury се развива последователно. Клиентите й растат с 60% на годишна база. Трансакциите са над 30 000 годишно. Обемът на операциите е над 1,5 млрд. евро /2024 г./

Услугите на компанията позволяват извършване на трансакции в над 130 валути в цял свят. Компанията работи с повече от 30 уникални валути, търгувани от български клиенти. По-екзотичните включват: TRY, CNY, ZAR, IDR, RSD, ISK, NAD, THB, HKD, COP, BRL, LKR и др.

Клиентите могат да плащат и получават пари бързо и сигурно със сметка в Ebury на свое име. Те могат да съхраняват, управляват или изпращат средства, когато пожелаят, само с няколко кликвания.

Компанията предлага бизнес решения с интегриране на API автоматизация за автоматизиране на разплащанията и вътрешните процеси. Освен това управлява валутния риск в повече от 60 валути и позволява оптимизиране на маржовете на печалбата на клиентите си. Те могат да използват глобалната мрежа от повече от 15 доставчици на ликвидност, за да получат достъп до конкурентни обменни курсове.

Ebury има на разположение надеждна платежна инфраструктура, която позволява бързо прехвърляне на пари и управление на парични средства чрез най-съвременните технологии за извършване на превалутиране и разплащане: EBO - Ebury online; FX All; 360T, API, E commerce solutions.

Компанията предлага индивидуални разплащателни сметки в различни държави, с цел намаление на транзакциите разходи и ускоряване на  изпълнението на превода. Осигурява се и постоянна подкрепа от екип от многоезични колеги, в 32 офиса по света, което улеснява процеса на обслужване.

Дейността на Ebury Partners Белгия АД - клон България (Ebury България) се регулира от БНБ.

Рафи Ширинян, управляващ директор, представи решения за трансгранично търговско финансиране, предлагани от Tradewind Factoring. Централата на компанията е в Германия. Разполага с регионални офиси в 12 държави и има присъствие на 4 континента, което се изрязява в 25 годишен опит в търговското финансиране.

Международната мрежа на компанията дава възможност да работи с клиенти от двете страни на веригата, да предлага съдействие от експерти на място и да създава кредитни линии за фирми, базирани в различни части от света, извършващи разплащания в EUR, USD, GBP и други валути.

Компанията финансира традиционно сделки в Северна Америка, Канада и Европа, но предлага финансиране и на износители към Близкия Изток, Австралия, Южна Америка и др.

Компанията предлага решения за МСП, които са изправени пред предизвикателства като забавено плащане на фактури, трудности при осигуряване на редовни и предвидими парични потоци, повишаване на достъпа до ликвидност. Ширинян  подчерта, че 1/4 от фалитите в света се  дължат на неплатени навреме фактури.

Услугите на Tradewind Factoring включват експортен факторинг без регрес при доставка на разсрочено плащане и финансиране веригата на доставки.

Експортният факторинг без регрес при доставка на разсрочено плащане е търговско финансиране на продажби с условия на отложено плащане, при което факторинг компания (ФАКТОР) предоставя на доставчика финансиране на бъдещите му вземания от клиенти, чрез отпускане на кредитно-застрахователни лимити за платците/купувачите по факторинг.

Факторингът е финансова услуга, която позволява на доставчика да постига бърза ликвидност, като същевременно дава възможност на клиентите си за разсрочено плащане. При факторинг доставчикът прехвърля своите вземания. Факторинг  компанията купува вземанията и авансира до 90% от сумата по фактурна стойност, като едновременно застрахова съответното вземане. Факторинг компанията превежда остатъка от сумата на доставчика в деня на плащане от неговия купувач.

За средни и големи компании Tradewind може да предложи програми за финансиране на техните доставчици. Чрез тези решения купувачите могат да удължат сроковете си на плащане, а доставчиците да получат финансиране по-рано. Предлага се и вътрешен факторинг за продажбите в страната.

Осигуряването на факторинг услугата е лесно в няколко стъпки, от попълване на предварителна апликационна форма, предоставяне и приемане на офертата, събиране на документи, анализ и одобрение. Следва подписване на договор за факторинг, изпращане на уведомителни писма към купувачите и авансиране на фактурите.

Очакваните разходи за ползвателя включват: факторинг такса, лихвен процент на годишна база и еднократна годишна такса кредитен лимит за купувач.

Защитената уеб–базирана платформа на Tradewind позволява безопасен клиентски достъп до актуализирана информация за купувачите по факторинг, техния кредитен рейтинг, кредитни лимити и детайли по всички парични движения в акаунта на дадена компания, както и месечните фактури за разходите.           

Ширинян разясни, че ползите от факторинга са много. Сред тях са: подобрена ликвидност - увеличен оборотен капитал, бързо разплащане с доставчиците, по-бързо обслужване на банковите кредити и подобрено планиране; увеличена конкурентноспособност - по – дълго разсрочено плащане , възможност за изпълнение на нови и по-големи поръчки, привличане на нови клиенти, намаляване на риска чрез кредитно застраховане.

Ползите за доставчика са основно в бързото получаване на плащането в рамките на 24-48 часа от изпращане на фактурите.

Трябва да се има предвид, че факторинг финансирането не е заем и поради тази причина не фигурира като заем в отчетите на фирмата. Това е един вид финансиране без нужда от обезпечение - отпада необходимостта от осигуряване на допълнителни обезпечения като ипотека или други обезпечения за оборотен кредит.

Финансирането се основава на база качеството на клиентите, а не на финансовите отчети на компанията, ползвател на факторинга. Финансирането може да расте заедно с растежа на поръчките и продажбите на фирмата, а тя може да предложи по-дълго разсрочено плащане на клиентите си.

Като цяло процесът на кандидатстване и отпускане на финансиране са по-лесни от кандидатстването за банков кредит. Факторингът дава възможност за диверсифициране на кредитния портфейл на една компания с един по – различен и гъвкав финансов инструмент – източник на оборотен капитал за финансиране развитието на бизнеса.

Владимир Томов, председател на Съвета по инвестиции към БТПП, подпомогна дискусията в края на събитието, по време на която лекторите отговориха на множество въпроси от страна на участниците. Над 35 представители на бизнеса, компании, регионални търговски палати и браншови организации участваха в събитието и получиха важни съвети за финансирането и застраховането на външнотърговски сделки.

Запис на семинара можете да намерите тук  Passcode: pa46i$p*