От 30 юли т.г. влезе в сила нова директива на ЕС за насърчаване на ремонта на стоки. Новите правила стимулират по-устойчивото потребление чрез улесняване на ремонта на дефектни продукти и даване на възможност на потребителите да ремонтират своите дефектни продукти, вместо да ги заменят с нови.
Директивата ще бъде от полза за потребителите, тъй като ще позволи избягване на разходите за закупуване на нови продукти, ще намали отпадъците и емисиите на парникови газове.
Държавите членки разполагат със срок до 31 юли 2026 г., за да транспонират директивата в националното си законодателство.
Комисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс заяви: „С Европейския зелен пакт започнахме да превръщаме Европа в първия неутрален по отношение на климата континент в света. Новите правила ще позволят ремонта да стане реалност и то не само по време на гаранционния срок. Това ще допринесе за развитието на цялата мрежа за ремонтиране, повторна употреба и преопаковане.“
Съгласно новата директива производителите на продукти като хладилници или смартфони са задължени своевременно да предлагат ремонтни услуги на потребителите на разумна цена. За да се укрепи европейският пазар на ремонтни услуги, новите правила изискват от тези производители да предлагат резервни части на разумна цена и им забраняват да отказват ремонт или да участват в практики, които възпрепятстват ремонта. За да се даде възможност на потребителите да намерят привлекателни решения за ремонт, европейската платформа за ремонт ще помогне на потребителите лесно да намерят сервизи. Новата директива също така дава на потребителите ново право на едногодишно удължаване на законовата им гаранция, ако решат дефектният им продукт да бъде ремонтиран, вместо да бъде заменен от продавача.