Тол системата за тежкотоварни автомобили ще започне да функционира от 1 март, повече компромиси със сроковете няма да бъдат правени. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков на брифинг на 25 февруари.
Системата е напълно готова. Едва ли има друга страна в Европа, която по такъв иновативен начин да дава три възможности за таксуване – маршрутни карти, GPS тракери и бордови устройства, каза Николай Нанков. В началото очакваме приоритет да бъде даден на маршрутните карти. Поетапно ще започне използването и на останалите възможности, добави той.
Целта на тол системата е да се осигурят повече приходи за ремонт и реконструкция на пътната инфраструктура на базата на един по-справедлив модел. При него, който пътува и руши повече, плаща повече. Тази система не е само начин за събиране на средства. Тя е широкообхватен инструмент на държавата в борбата срещу сивия сектор в транспорта. И именно той е целта на тол системата, не дребните нарушители, допълни Нанков и като пример посочи тези, които претоварват камионите си или правят курсове „на черно“. Още вчера, например, е установен ТИР, който е бил с тегло 57 тона вместо 26, съобщи проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Освен контрол на претоварването, такъв ще има и на празните курсове. Системата е в тясна връзка и с митниците, което ще бъде стъпка в борбата с измамите. Осигурена е свързаност на тол системата и с тази на МВР.
Резултатите от борбата със сивия бранш в транспорта ще се видят още тази година. Това е и една от причините за силния отпор срещу въвеждането на тол таксуването.
Проф. Олег Асенов отхвърли твърденията, че държавата се отнася с безхаберие към тази радикална реформа в пътния сектор. Осигурили сме възможност 92 камиона да бъдат обслужвани с маршрутни карти едновременно на граничните контролно-пропускателни пунктове, заяви той. Това не е безхаберие, а системен подход.
Камери на тол системата са монтирани на почти 11 хил. км републикански пътища. От 10 дни те имат възможност да установяват нарушители без винетки, с изключение на местата, за които общините заявяват искане за освобождаване от винетна такса. От 1 март толуването за тежкотоварните превозни средства ще бъде за 3115 км. Отделно мобилните екипи на тол контрола покриват цялата републиканска пътна мрежа от близо 20 000 км.
По отношение на лавината от искания от страна на различни общини за освобождаване на участъци от републиканската пътна мрежа, зам.-министър Нанков обясни, че обхватът на пътища, за които е необходимо да се плаща винетка, не е променян от въвеждането на хартиените стикери, а контролът вече е по-прецизен и строг.
Заместник-регионалният министър обърна внимание, че в последните дни системата е подложена на денонощни хакерски атаки.
Видеоклип, разясняващ принципите на тол системата, може да бъде видян ТУК.