На пазара на замразени полуфабрикати в Русия има силна конкуренция и е много близо до наситеност. Въпреки това, може да бъде забелязана тенденция за по-динамично растящи сегменти. Това се отнася към категорията „готови ястия“, чието търсене се увеличава с всяка изминала година.
Съгласно мнението на специалистите, един от проблемите на руския пазар на замразени продукт е липсата на единна класификация. Сегашното разделение на продуктите е установено преди повече от 40 години и приложимостта му отдавна е отминала, особено спрямо съвременните продукти на пазара. Поради тази причина, не е възможно да се оцени напълно ситуацията на пазара, да бъдат дадени точни статистически данни и да бъдат оформени тенденции и посоки за развитие.
В последните години се наблюдава повишаване на потребителския интерес към продукция от „премиум-клас“. Във връзка с ръста на благосъстоянието на населението и тенденцията за водене на по-здравословен живот, потребителите се насочват към по-качествени продукти, които са преминали висококачествена преработка. Производителите започват да разширяват асортиментите си, активно рекламират марките и продуктите си и постоянно подобряват качеството на храната. След проведени проучвания, е определено, че най-ефективният начин за реклама на полуфабрикати е регулярното провеждане на промоционални кампании в магазини и супермаркети. Популярността на различните марки расте и при ползване на различни информационни канали: телевизия, радио и обявление в средствата за масова информация.
Продукцията от по-високите ценови сегменти увеличава популярността сред жителите на големи градове и мегаполиси в страната. Има голям търсене на ястия от европейската кухня, които се изготвят стриктно без консерванти, добавки и изкуствени бои.
Изискванията към качеството на замразените полуфабрикати с всяка година се повишават. Поради тази причина, производителите на готови ястия в Русия не надвишават 5, което дава добра възможност и перспектива за навлизане и развитие на нови фирми в този сегмент.
Полуфабрикатите реализират най-голяма част от продажбите си в веригите магазини, като 51% от продажбите в веригите магазини са от щандовете в супермаркетите.
В близките години се очаква заводите да концентрират усилията си не само върху производството на висококачествени продукти, но и производството на продукти напълно готови за консумация. През последните години покупателите ясно показват, че има търсене на бързи и лесни за консумация продукти, като замразени пици, палачинки, месни полуфабрикати и други.
Една от пречките за развитие на пазара е всеобщата липса на информираност относно ползите и вредите на замразените продукт. За да се осигури динамичното развитие на пазара, потребители трябва да бъдат добре информирани за качествата на замразените полуфабрикати.
Подобна липсва на информираност може да доведе до забавяне на развитието на сегмента. Съвременните заводи и високото ниво на иновационни технологии дава възможност да бъдат произвеждани полуфабрикати от високо качество, съхранявайки витамините и питателните вещества в продуктите.
Източник: Център на промишлеността на Република България в Москва