Необходим е много по-бърз напредък в енергийната ефективност, за да се постигне глобалната цел за 2030г.
В годишния доклад на МЕА (International Energy Agency) за развитието на енергийната ефективност „Енергийна ефективност 2024“ се посочва, че през 2024 г. първичната енергийна интензивност в световен мащаб – или мярката за енергийна ефективност – ще се подобри с около 1%. Това е същият темп като през 2023 г. и около половината от средния темп между 2010 и 2019 г. На конференцията за изменението на климата COP28 в Дубай миналата година близо 200 държави се съгласиха с целта за удвояване на темпа на напредък, което би означавало той да се увеличи от 2% през 2022 г. на 4% до 2030 г.
Повишаването на енергийната ефективност е свързано с това да се постигне повече от технологиите и промишлените процеси в ежедневието при същото количество вложена енергия и означава повече работни места, по-здрави градове и редица други ползи. Подобряването на ефективността на сградите и превозните средства, както и на други области, е от основно значение за прехода към чиста енергия, тъй като едновременно подобрява енергийната сигурност, намалява сметките за енергия на потребителите и намалява емисиите на парникови газове.
Новият доклад показва, че правителствата в световен мащаб постигат напредък в областта на политиките, като през 2024 г. тези, които представляват над 70% от световното търсене на енергия, ще прилагат нови или актуализирани политики за енергийна ефективност. Европейският съюз например преразгледа разпоредбите за постигане на нулеви емисии в сградния фонд до 2050 г.; Китай преразгледа стандартите за уредите и засили националните цели за ефективност; Съединените щати затегнаха стандартите си за икономия на гориво за тежкотоварни превозни средства и др. През изминалата година правителствата са отпуснали около 60 млрд. щатски долара за мерки за ефективност в сградите и около 45 млрд. щатски долара за нискоемисионни превозни средства. С това общият размер на средствата за ефективност, отделени от правителствата през последните пет години, надхвърля 1 трилион щатски долара.Според доклада обаче, за да се постигне съответствие с глобалните цели, е необходимо по-бързо да се въведат нови политики в целия свят, а много от съществуващите трябва да бъдат затегнати.
Според МЕА енергийната ефективност е ключов стълб на сигурния, достъпен и приобщаващ енергиен преход. Напредъкът в областта на енергийната ефективност е от решаващо значение за отказа от изкопаемите горива. При сценарий, съобразен със сценария на МЕА за постигане на нулеви нетни емисии от енергийния сектор до 2050 г., ускоряването на подобренията в енергийната ефективност може да осигури над 70% от прогнозираното намаляване на търсенето на петрол и 50% от намаляването на търсенето на газ до 2030 г. Това намаление на търсенето на петрол, което би било приблизително равно на общото потребление на петрол в Китай през 2024 г., се дължи до голяма степен на повишаването на техническата ефективност, като например подобряването на горивната ефективност на превозните средства, и на електрификацията, включително преминаването към електрически превозни средства. Намаляването на търсенето на природен газ, свързано с ефективността, което би било по-голямо от общото потребление на природен газ в Европа през 2024 г., идва до голяма степен от мерки като изолиране на сградите и електрифициране на отоплението.
Ускоряването на подобренията в енергийната ефективност може да доведе до над една трета от всички намаления на емисиите на въглероден диоксид от сега до 2030 г. в рамките на целта за постигането на нетни нулеви емисии до 2050 г. Това включва ускоряване на електрификацията и подобряване на техническата ефективност. От 2010 г. до 2022 г. подобренията в енергийната интензивност са допринесли за кумулативното намаляване на глобалните емисии на CO₂ с почти 7 гигатона (Gt).
Според новия доклад има важни елементи на напредък, които си заслужава да бъдат отбелязани, особено в големите развиващи се икономики и в нарастващите световни нива на внедряване на термопомпи и електромобили, които обикновено използват много по-малко енергия от технологиите, които заменят.
Въпреки това, по-голямата ефективност ще изисква значително повече инвестиции. Според доклада комбинираните публични и частни инвестиции в ефективност в секторите на крайното потребление (сгради, транспорт и промишленост), включително инвестициите в електрификация, като например електрически превозни средства или термопомпи, ще се увеличат с около 4% през 2024 г. до около 660 млрд. Това е с около 10% повече от всички очаквани инвестиции в добив на нефт и газ през 2024 г. От 2019 г. насам инвестициите в енергийна ефективност са се увеличили с близо 50%. В някои случаи инвестициите в енергийна ефективност бързо водят до подобряване на енергийната интензивност, докато в други случаи структурните фактори – като например увеличеното промишлено производство – могат да компенсират някои или всички ползи. По пътя към нетни нулеви емисии инвестициите в подобряване на ефективността на сградите, транспорта и промишлеността се утрояват от 660 млрд. щатски долара днес до около 1,9 трлн. щатски долара през 2030 г.
Инвестициите в ефективност се различават по региони, като през тази година се очаква най-бърз ръст в развиващите се и нововъзникващите икономики. Очаква се инвестициите в ефективност да нараснат с около 60% в Африка, с около 40% в Близкия изток и с около 20% в Централна и Южна Америка. На тези региони обаче се падат само около 5% от световните инвестиции в крайното потребление, които са силно концентрирани в Европа, Азиатско-тихоокеанския регион и Северна Америка. През 2024 г. се очаква инвестициите да продължат да нарастват с почти 10% в Китай, както и в по-широкия Азиатско-тихоокеански регион. Същевременно се очаква инвестициите в ефективност в развитите икономики да останат до голяма степен непроменени.
Електрификацията е основен двигател за подобряване на ефективността и област, в която напредъкът в световен мащаб се ускорява и през тази година. През 2024 г. равнището на електрификация – определено като дял на електроенергията в общото крайно потребление на енергия – ще нарасне с близо 2%, което е почти два пъти повече от средния годишен темп на промяна, постигнат между 2010 и 2019 г. В Китай се наблюдава особено висок темп на растеж на нивото на електрификация, като в периода 2010-19 г. то достига около 4% всяка година, а в периода 2021-2024 г. – около 3% годишно.
Електрификацията предлага бързо повишаване на ефективността на всички технологии, но цените на енергията за крайно потребление са от значение за определяне на ефекта върху икономиите от сметките за енергия. Новият анализ на МЕА разкрива, че не е задължително ефективните технологии да струват повече от по-малко ефективните – и често струват много по-малко в перспективата на пълния си жизнен цикъл, тъй като са по-евтини за експлоатация. Електрифицираните технологии могат да бъдат няколко пъти по-ефективни от тези, базирани на изкопаеми горива. Най-ефективният средно голям електрически автомобил например използва около половината от първичната енергия на еквивалентен автомобил с двигател с вътрешно горене (ДВГ). По подобен начин термопомпите често консумират по-малко от 25% от енергията, използвана от газовите котли. Най-добрите климатици в своя клас могат да спестят до 40% от общите разходи в сравнение с неефективните. Все пак ползите от електрификацията за сметките за енергия зависят отчасти от разликата в цените, включително данъците и други такси, между електроенергията и изкопаемите горива, особено газа.
За да повиши видимостта на енергийната ефективност МЕА стартира и нов инструмент за проследяване на напредъка в областта на енергийната ефективност – той разширява анализа, за да предостави подробна информация чрез най-актуалните регионални показатели за енергийната интензивност, търсенето и нивата на електрификация. Това допълва по-широката аналитична подкрепа, която Агенцията оказва на правителствата, като например ежегодно публикуваните от МЕА
Източник: Институт за енергиен мениджмънт