Виетнам се свързва с Интернет за първи път през ноември 1997 година. През последните 20 години в страната се отчита голямо увеличение на броя на Интернет потребителите. Според министерството на информацията и комуникациите, във Виетнам има приблизително 52 милиона Интернет потребители или 54% степен на проникване на Интернет, което е над средната в света - 46,5%. Това поставя Виетнам в челото на азиатските страни и цифрите се очаква да продължават да се покачват с бързи темпове, благодарение на относително гъвкавите услуги за честотна лента и ниската себестойност на клетъчните данни.
С увеличаването на достъпността до Интернет, все повече хора ще имат възможност до достъп и използване на услугите за електронна търговия. С нарастване на разпространението на Интернет във Виетнам се увеличи и използването на смартфони. През последните пет години страната е свидетел на скок в броя на собствениците на смартфони, благодарение на популярността на смартфоните и покачването на доходите на глава от населението във Виетнам. Според статистическите данни, почти 72% от виетнамското население използва смартфони, които са основно средство за провеждането на електронната търговия.
Пазарът на дребно във Виетнам се разделя на три основни сектора: традиционен (улични пазари, малки фамилни магазини), модерен (супермаркети, нипермаркети, търговски центрове, магазини за бърза продажба) и онлайн.
В момента Виетнам има един от най-бързо развиващите се пазари за електронна търговия в Югоизточна Азия с обем от 5,5 милиарда евро през 2018 година. Прогнозите са, че електронната търговия във Виетнам ще продължи бързо да нараства средно с 14% през следващите години, което представлява 5,2% от общия обем на продажбите на дребно. Въпреки че пазарният дял на електронната търговия във Виетнам е все още сравнително малък, перспективите са оптимистични поради големия процент младо население в страната(от поколение „Millennials“ - родените между 1981 г. и 1996 г. и от поколение „Z“ - родените между 1997 г. и 2010 г).
Осъзнавайки тази възможност, много компании - както местни, така и чужди, инвестират значително, за да получат първоначално предимство. Тяхното присъствие прави пазара динамичен и конкурентен, особено при липса на ясен пазарен лидер.
Виетнам се свързва с Интернет за първи път през ноември 1997 година. През последните 20 години в страната се отчита голямо увеличение на броя на Интернет потребителите. Според министерството на информацията и комуникациите, във Виетнам има приблизително 52 милиона Интернет потребители или 54% степен на проникване на Интернет, което е над средната в света - 46,5%. Това поставя Виетнам в челото на азиатските страни и цифрите се очаква да продължават да се покачват с бързи темпове, благодарение на относително гъвкавите услуги за честотна лента и ниската себестойност на клетъчните данни.
С увеличаването на достъпността до Интернет, все повече хора ще имат възможност до достъп и използване на услугите за електронна търговия. С нарастване на разпространението на Интернет във Виетнам се увеличи и използването на смартфони. През последните пет години страната е свидетел на скок в броя на собствениците на смартфони, благодарение на популярността на смартфоните и покачването на доходите на глава от населението във Виетнам. Според статистическите данни, почти 72% от виетнамското население използва смартфони, които са основно средство за провеждането на електронната търговия.
Пазарът на дребно във Виетнам се разделя на три основни сектора: традиционен (улични пазари, малки фамилни магазини), модерен (супермаркети, нипермаркети, търговски центрове, магазини за бърза продажба) и онлайн.
В момента Виетнам има един от най-бързо развиващите се пазари за електронна търговия в Югоизточна Азия с обем от 5,5 милиарда евро през 2018 година. Прогнозите са, че електронната търговия във Виетнам ще продължи бързо да нараства средно с 14% през следващите години, което представлява 5,2% от общия обем на продажбите на дребно. Въпреки че пазарният дял на електронната търговия във Виетнам е все още сравнително малък, перспективите са оптимистични поради големия процент младо население в страната(от поколение „Millennials“ - родените между 1981 г. и 1996 г. и от поколение „Z“ - родените между 1997 г. и 2010 г).
Осъзнавайки тази възможност, много компании, както местни, така и чужди, инвестират значително, за да получат първоначално предимство. Тяхното присъствие прави пазара динамичен и конкурентен, особено при липса на ясен пазарен лидер.
Постановление 52/2013/ND-CP на виетнамското правителство определя правилата за електронната търговия във Виетнам.
Уебсайтовете за електронна търговия представляват по-голямата част от електронната търговия във Виетнам и набират все по-голяма популярност. Сайтовете за онлайн търгове и сайтовете за онлайн промоции са също важна част от електронната търговия във Виетнам. Виетнамските потребители пазаруват онлайн и чрез платформи за социално общуване и мобилни приложения. Докато платформите за социално общуване са доста популярни сред потребителите във Виетнам, мобилни приложения за електронна търговия са все още нововъзникваща тенденция.
В сравнение с развитието на индустрията за електронна търговия, плащанията за електронна търговия изостават значително. Използването на кредитни карти остава ниско във Виетнам и плащането в брой при доставка продължава да бъде предпочитано. Въпреки увеличението на използването на кредитни карти в страната, малко вероятно е потребителите да променят поведението си в близко бъдеще.
Логистиката и доставката са постоянно предизвикателство пред електронната търговия във Виетнам. Неразвитата логистична инфраструктура мотивира фирмите в този сектор да инвестират значително в тази област, което води до впечатляващ прогнозиран годишен ръст от 42% до 2022 година. Очаква се, обемът на електронната търговия във Виетнам през 2020 година да бъде 8,1 милиарда евро.
Секторът на електронната търговия във Виетнам е наситен и конкурентен. Над 50 са доставчиците в страната – от фирмите за традиционни експресни услуги(Viettel, EMS и VNPost) през стартиращи фирми като Giaohangnhanh и Giaohangtietkiem до международни компании като DHL, eCommerce, Grab Express и Lazada Express.
Електронната търговия между бизнес партньори е все още на на сравнително ниско ниво във Виетнам, но въпреки това получава много внимание и подкрепа от страна на правителството. Виетнам е член на много икономически общности и подписа няколко споразумения за свободна търговия (Република Корея, Япония Евразийския икономически
Съюз, Европейския съюз). Благодарение на тези споразумения за свободна търговия, се очаква електронната търговия между фирмите да нарасне значително в близко бъдеще. Виетнам в качеството си на атрактивен и доходоносен пазар завладя вниманието на международни играчи в електронната търговия. „Alibaba“ вече позволява на близо 600 виетнамски износители да продават на неговата платформа, а от „Amazon“ обявиха, че предлагат на Виетнамската асоциация за услуги за електронна търговия, в която членуват 140 фирми, да продават и изнасят своите продукти.
Електронната търговия също е потенциален канал за услуги като онлайн туризъм, онлайн забавления, онлайн игри, онлайн образователни услуги.
Онлайн туризмът във Виетнам все още е в начален стадий. Но тъй като Виетнам става все по-доходоносна дестинация, търсенето се очаква да се увеличи. Според Виетнамската асоциация за услуги за електронна търговия, процентът на резервациите на стаи чрез онлайн туристически агенти се е увеличил през 2018 година с над 30% спрямо 2017 година. Въпреки това, пазарът в момента е доминиран от чуждестранни играчи като „Agoda“ и „Booking“, които общо притежават около 80% от пазарния дял. Тези уебсайтове са широко популярни както сред местните, така и сред чуждестранните туристи.
Поради нарастващото навлизане на Интернет във Виетнам, онлайн услугите за забавления (билети за филми, билети за събития) непрекъснато се увеличават, което представлява малък, но все по-значителен дял от общия обем на електронната търговия. Виетнамският пазар е доминиран от чуждестранни играчи като „CGV“ за билети за кино филми и „Ticketbox“ за билети за събития. Очаква се, обаче, тази област на електроннтата търговия да стане по-динамична, тъй като все повече фирми влизат на пазара.
Пазарът на онлайн игри във Виетнам е един от най-големите в Югоизточна Азия. Повече от една трета от населението на страната играят онлайн игри за общо приблизително 295 милиона евро (2018 г.) Въпреки това 80% от тези игри са внос от Южна Корея и Китай и нито една от най-популярните игри не е виетнамска.
Въпреки че онлайн образованието (Електронното обучение) навлезе за първи път във Виетнам преди десетилетие, то започна да се развива едва наскоро. През 2018 година, размерът на пазара за електронно обучение в страната се изчислява само на 40,5 милиона евро. Въпреки това, според „Ambient Insight“, в този сектор е регистриран средногодишен ръст от 44% в периода 2013-2018 година. В края на 2018 година във Виетнам работеха над 150 онлайн образователни сайта, които могат да бъдат разделени на три групи:
„ESL“ доминира на пазара с курсове по японски, китайски и
корейски език (www.tienganh123.com и www.tiengnhatonline.edu.vn);
Включва курсове по математика, физика, литература, химия и
Биология ( www.hocmai.vn);
Виетнамците започнаха да им обръщат повече внимание, за да подобрят кариерата си(www.kyna.vn);
Във Виетнам напоследък се появиха няколко уебсайта за електронна търговия – Sendo (www.sendo.vn), Adayroi (www.adayroi.vn), Shopee (www.shopee.vn) и Tiki (www.tiki.vn). Според проучване на Виетнамската агенция за електронна търговия и информационни технологии сред виетнамски Интернет потребители, тези електронни пазари набират все по-голяма популярност. Потребителите, споделящи, че са използвали уебсайтове за електронна търговия, са се увеличили от 19% през 2013 година до 41% от анкетираните през 2018 година. Използването на уебсайтове за електронна търговия във Виетнам, според изследването, е нараснало от 57% на 76%, съответно.
Логистичните услуги при електронна търговия улесняват доставката на поръчаните продукти и комуникацията с клиентите в реално време. Тези услуги поддържат потока на стоки в целия период на процедурата - от поръчката до опаковането, доставката, проследяването на плащанията и следпродажбените услуги. Очакват се значителни инвестиции в логистиката на електронна търговия, които ще продължат растежа на този сектор във Виетнам. Нови играчи навлизат на пазара и те работят заедно с установилите се вече на пазара оператори за електронна търговия, които разширяват бизнеса си в логистичния сегмент.
Компанията „Giao Hang Nhanh“си е поставила за цел да има 1500 магазина до края на 2019 година, докато „DHL eCommerce“ се стреми да добави 1000 търговски обекта към сегашната си мрежа в цялата страна. Конкуренцията между логистичните компании не е само за разширяване на присъствието на пазара. Те въвеждат и иновации. Например, „Lazada“ създаде автоматизирани центрове за сортиране в град Хо Ши Мин и Ханой. Докато електронната търговия продължава да расте с текущите си темпове, логистичните услуги, които я обслужват, ще продължават да се подобряват. По-специално се развиват условията за по-добро обслужване на последния етап, при който стоките се доставят на купувача.
Броят на виетнамските клиенти на „Alibaba“в края на 2018 година достигна 700 000, увеличавайки се през последните две година с по 100 000 годишно.
Виетнамските потребители на електронната търговия купуват чужди стоки и услуги повече, отколкото чуждестранните купувачи консумират стоки и услуги от Виетнам. Според Виетнамската асоциация за услуги за електронна търговия, тази тенденция може да се обясни с три фактора:
Първо, чуждестранните стоки са по-разнообразни и е по-вероятно да отговорят на нуждите на виетнамските клиенти.
Второ, виетнамските уебсайтове за електронна търговия, като цяло, се ползват с по-малко доверие, докато уважавани имена като “Amazon” и “Alibaba” се възприемат като по-надеждни. От друга страна, цената на морския транспорт от чужбина до Виетнам е по-ниска, отколкото обратното.
Предприети са някои действия за улесняване на електронната търговия от и към Виетнам. „Amazon“си партнира с Виетнамската асоциация за услуги за електронна търговия за осигуряване на обучение за виетнамските продавачи за постигане на по-ефективни продажби. Освен това, Министерството на промишлеността и търговията на Виетнам предлага различни политики, благоприятстващи електронната търговия, с надеждата, че тя ще засили търговията между Виетнам и други страни.
Навлизането на представляващото 16% от населението на Виетнам(около 15 милиона души през 2018 година), поколение Z в потребителска възраст се очаква да стимулира виетнамския пазар за електронна търговия през следващите пет години. Това поколение, което не познава свят без Интернет, използва мобилни устройства от най-ранна възраст. Поколението Millennials, представляващо 30% от населението на Виетнам(приблизително 30 милиона души през 2018 година), са в момента най-голямата група от онлайн купувачи в страната. Те се характеризират със своя стремеж да променят начина си на живот и с готовността си да плащат повече, за да подобрят живота си.
Виетнам е с най-бързо развиваща се средна класа сред страните в Югоизточна Азия. Прогнозата е, че през 2020 година този потребителски сегмент ще достигне 33 милиона души. Това обстоятелство е благоприятно за разширяване на електронната търговия както като количество, така и като качество.
С Решение № 1563 на виетнамското правителство беше одобрен Генерален план за насърчаване на електронната търговия до 2020 година. Правителството счита, че електронната търговия е от съществено значение за виетнамските фирми, за да засилят вътрешния пазар и да увеличат износа си. Така, с укрепване на националната конкурентоспособност да подпомогнат за по-бързото приобщаване на Виетнам към глобалната икономическа интеграция.
Основните елементи на този план включват:
За да се постигнат тези цели, виетнамското правителство планира да развие цялостната правна рамка за всички дейности по електронната търговия. До края на 2020 година ще бъде създадена национална платежна система за електронна търговия и ще бъде въведено интегрирано електронно плащане, които ще са приложими за всички модели за електронна търговия. Ще бъде усъвършенствана логистичната мрежа за доставки. Правителството също ще формулира и механизми за уреждане на спорове и обработка на нарушения в сектора на електронната търговия. Поставена е цел, 70% от плащанията на сметки за използваната електроенергия, вода, телекомуникации и други услуги да се извършват по електронен път.
Най-популярните видове стоки, продавани онлайн във Виетнам са дрехи, обувки и козметика, следвани от електроника и домакински уреди.
За да извършват дейности по електронната търговия във Виетнам, се изисква заинтересованите чуждестранни компании да създадат стопанска единица във Виетнам. След присъединяването на Виетнам към Световната търговска организация правителството разреши на чуждестранните компании за електронна търговия, които работят в страната, да бъдат със 100% чуждестранен капитал. Освен получаване на удостоверение за регистрация на инвестицията и удостоверение за регистрация на бизнес дейността си, като всяка друга чуждестранна инвестиция, компаниите за електронна търговия също трябва да регистрират в Министерството на промишлеността и търговията своя онлайн портал за управление. Процедурата на регистрация отнема приблизително 2-3 седмици.
Поради бързо развиващия се пазар на електронната търговия в Виетнам, много чуждестранни инвеститори търсят пътища за навлизане на този перспективвен пазар, в това число и европейски компании. С подписването на Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам и очакваното му ратифициране и влизане в сила през 2020 година много фирми за електронна търговия от Европейския съюз планират стартиране на дейност във Виетнам. Съгласно споразумението, няма да се налагат мита между Европейския съюз и Виетнам на поръчаните по електронен път стоки. В допълнение, внасяните от Европейския съюз във Виетнам стоки ще ползват многобройни данъчни облекчения, които ще се въведат постепенно. С тези намаления на данъците, компаниите за електронна търговия Европейския съюз ще имат възможност да доставят висококачествени продукти на виетнамските потребители.
Изготвил:
Олег Маринов, Ръководител на СТИВ - Хошимин