Брой 119 (2374), 25-06-2021
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ИНФОРМАЦИЯ ОТ СТИВ

Изисквания и процедури при износ и внос във Виетнам


Преди 30 години, Виетнам беше сред най-слабите икономики в Югоизточна Азия. Сега, Виетнам е един от най-бързо развиващите се пазари в света. В момента, страната е 16-ият по големина търговски партньор на Европейския съюз и вторият по големина търговски партньор на Европейския съюз в рамките на АСЕАН. Виетнам е и шестият по големина търговски партньор на Китай, а през 2020 година беше вторият по големина износител за САЩ.

Поради все повече увеличаващата се международна търговия на Виетнам и засиления през последните години интерес към тази страна на компании от цял свят, от голямо значение за успешния бизнес на този пазар са изискванията и процедурите за износ от и внос във Виетнам.

Виетнамското законодателство не изисква една компания да има отделен лиценз за внос или износ, за да се занимава с дейности по внос и износ в страната.

Най-често, чуждестранните инвеститори, които искат да се занимават с дейности по внос и износ, както и да извършват вътрешна дистрибуция на стоки, създават търговско дружество. Това е лесна опция за установяване във Виетнам, без да се изисква минимална капиталова вноска.

В случай, че вносител иска да продава внесените от него продукти на виетнамски потребители, той трябва да получи допълнителен лиценз за търговия, за да узакони процеса. Създаването на търговско дружество отнема приблизително три месеца, докато придобиването на лиценз за търговия може да отнеме от един до три месеца.

На практика, чуждестранните компании, които искат да внасят във Виетнам, без да създават местно юридическо лице, могат да използват като вносител търговска агенция, за да улеснят процеса. Тази стратегия позволява на чуждестранния бизнес да се справи с логистичните, регулаторните и езиковите бариери, когато има ограничение във времето, желае да тества пазара или да внася само няколко пъти.

Някои стоки изискват компаниите да получат разрешителни за износ от виетнамското правителство. Освен това, суровият петрол е забранен за износ, докато стоките, забранени за внос, включват пури, тютюн, петролни масла, вестници, списания и самолети.

Всички стоки, внесени или изнесени във Виетнам, подлежат, според виетнамското законодателство, на митническо оформяне, при което ефективно се проверява качеството, спецификациите, количеството и обема на стоките. Внасяните и изнасяните стоки подлежат на обща проверка, а някои от тях – на специална проверка.

Например, внесените във Виетнам фармацевтични продукти трябва да преминат тестване и да включват документи, описващи подробно употребата на продукта, дозировката и срока на годност (написани на виетнамски), които, също така, трябва да бъдат включени в или върху опаковката на продукта.

Понастоящем, потребителските стандарти на Виетнам са определени в Закон № 54/2014/QH13.

Компаниите, които внасят или изнасят стоки, трябва да подадат до виетнамските митнически органи досие с документи, което да включва сертификат за регистрация на фирмата и сертификат за регистрация на бизнес код за внос/износ. В зависимост от конкретния внос или износ митническите власти могат да поискат следните допълнителни документи:

Документите, необходими за внос на стоки, включват:

                               •Товарителница;

                               •Митническа декларация за внос на стоки;

                               •Разрешение за внос (за стоки с ограничен достъп);

                               •Сертификат за произход;

                               •Поръчка за освобождаване на товари;

                               •Фактура;

                               •Протокол за проверка;

                               •Опаковъчен списък;

                               •Поръчка за доставка (за стоки, внасяни през морски пристанища);

                               •Документ за технически стандарт/здравен сертификат;

                               •Разписки за обработка на стоката на приемния терминал.

 Документите, необходими за износ на стоки, включват:

                               •Електронна митническа декларация за износ;

                               •Товарителница;

                               •Договор;

                               •Сертификат за произход;

                               •Фактура;

                                •Митническа декларация за износ;

                               •Разрешение за износ;

                               •Опаковъчен списък;

                               •Документ за технически стандарт/здравен сертификат.

Експортните пратки могат да бъдат обработени в един и същи ден, докато импортните пратки обикновено отнемат от един до три дни, в зависимост, дали са цели контейнери или са групажни контейнерни товари.

Според виетнамската митница, компаниите, които редовно изнасят и внасят едни и същи стоки в рамките на даден период, могат да използват единна форма на митническа декларация за извършване на съответните митнически процедури, ако стоките са включени в един и същ договор за покупко-продажба и са доставени в рамките на срок на доставка, посочен в договора за покупка. Митническата декларация може да бъде подадена и по електронен път.

За тези фирми, които искат да намалят разходите за митническа обработка във Виетнам, е възможно да кандидатстват за приоритетно третиране. По тази схема, класираните компании получават право на редица предимства, включително:

                               •Освобождаване от проверка на допълнителна митническа документация;

                               •Освобождаване от физическа проверка на стоки;

                               •Възможност за подаване на непълни митнически декларации. В рамките на 30 дни от датата на регистрация на непълни митнически декларации или подаване на документални доказателства в замяна на митнически декларации, митническите декларатори трябва да представят пълни митнически декларации;

                               •Приоритетен достъп при извършване на данъчни формалности за стоки в съответствие със закона за данъчното облагане.

Има няколко условия, които фирмите трябва да спазват за преференциално митническо третиране. Те са описани в Указ №08/2015/ND-CP и са следните:

                                •Спазване на закона за митниците и данъчното облагане от датата, на която фирмата подава заявление преференциално митническо третиране за период от две години;

                        •Спазване на закона за счетоводството и одита и последващо спазване на виетнамските счетоводни стандарти;

                               •Поддържане на система и процес за управление, мониторинг и контрол на веригите за внос и износ;

                               •Поддържане на специфични изисквания за износ и оборот. За тези, които внасят и изнасят, се изисква годишен оборот от 100 милиона щатски долара. За тези, които изнасят стоки, произведени във Виетнам, е определен годишен оборот от 40 милиона щатски долара, а виетнамските износители на селскостопански стоки се изисква да покажат оборот от 30 милиона щатски долара.

Митата, прилагани при внос и износ, са следните:

                               Мита, налагани върху вносните стоки:

Виетнам налага митническа такса и данъци върху почти всеки вид продукт, който се внася в страната, включително мито върху вноса, данък върху добавената стойност и, за някои стоки, специален данък върху потреблението. Ставките на митническата такса върху вноса варират в зависимост от вида и произхода на стоките. Например, потребителските продукти и луксозните стоки са силно обложени с данъци, докато машините, оборудването и суровините обикновено са обект на по-ниски данъци и дори освобождаване от данъци.

 По отношение на произхода на продуктите, митническата ставка за вносни продукти може да бъде разделена на три вида, а именно преференциални ставки, специални преференциални ставки и стандартни ставки:

                               •Преференциалните данъчни ставки се прилагат за стоки с произход от държави, групи държави или територии, които прилагат режим на най-облагодетелствана нация в търговските си отношения с Виетнам;

                               •Специални преференциални митнически ставки се прилагат за стоки с произход от държави, групи държави или територии, които прилагат специални преференции за мито върху вноса във Виетнам. В момента той е приложим главно за страните от АСЕАН при общите преференциални тарифи;

                               •Обикновените митнически ставки се прилагат за стоки с произход от държави, групи държави или територии, които не прилагат третирането на най-облагодетелствана държава относно специални преференции за мито върху вноса във Виетнам. Обикновените митнически ставки са не повече от 70 процента по-високи от преференциалните митнически ставки, определени от правителството.

                Вносните тарифи могат да бъдат намерени на официалния портал на митниците на Виетнам - www.customs.gov.vn. Декларациите за вносни мита се изискват при регистрация на митнически декларации в митническите учреждения и трябва да бъдат платени преди получаване на стоките.

                               Данъци, налагани върху износни стоки:

За разлика от вносните стоки във Виетнам, повечето стоки и услуги, които се изнасят от Виетнам, са освободени от данък. Износните мита (вариращи от нула до 45 процента и изчислени на цена FOB) се начисляват само върху няколко артикула като минерали, горски продукти и скрап.

Много стоки подлежат на облагане с данък добавена стойност. Освен това, Законът за специалния данък върху потреблението предвижда, че тези износители, които купуват данъчно задължени стоки за износ, но вместо това продават продуктите на вътрешния пазар, са отговорни по Закона за специалния данък. Декларациите за износни мита се изискват при регистрация на митническите декларации в митническите учреждения, но могат да бъдат платени в рамките на 30 дни от регистрацията на митническите декларации.

                               Освободени от данъци стоки:

В определени ситуации, някои вносни или износни стоки са освободени от данъци и митнически такси. Те са следните:

  • Стоки, временно внесени за реекспорт или временно изнесени за реимпорт;
  •  Стоки, внесени за преработка за чуждестранни партньори, а след това са изнесени, или стоки, изнесени в други държави за преработка, а  след това реимпортирани във Виетнам, съгласно договори за преработка;
  • Стоки, внесени за създаване на дълготрайни активи за проекти, които имат право на инвестиционни стимули или инвестиционни проекти, финансирани с капиталови източници за официална помощ за развитие;
  •  Стоки, внесени с цел използване при добив на петрол;
  •  Стоки, внесени за пряко използване при дейности за научни изследвания и технологично развитие.

Изготвил:
Олег Маринов
Ръководител на СТИВ-Хошимин

 

НОВИНИ ОТ БТПП
Среща с временно управляващия посолството на Либия в София
Обсъждане двустранните икономически отношения и бъдещи стъпки за насърчаване на партньорството и взаимната търговия Още
Васил Тодоров: България предоставя възможности на Аржентина да стъпи на най-богатия пазар в света – европейския
НОВИНИ ОТ ЧЛЕНОВЕТЕ НА БТПП
„Аурубис“ прави следващата стъпка към бъдеще без въглеродни емисии
С изграждането на най-голямата фотоволтаична централа за собствени нужди в България Още
ПРОГРАМИ И ПРОЕКТИ
Покана за участие в публично обсъждане на проекта на Споразумението за партньорство 2021-2027 г.
15 юли 2021 г. от 10:00 ч., онлайн Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Уоркшоп, организиран от UK Export Finance Agency, в рамките на форума „Три морета“
8 юли, хотел Грант хотел Милениум, София Още
ЗА ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ
МОН предлага методика за определяне на изследователски университети
Документът е публикуван за обществено обсъждане до 7 юли т.г. Още
СТАНДАРТИЗАЦИЯ, СЕРТИФИКАЦИЯ
ISO 9001 премина етап на преразглеждане и се потвърди неговата „гаранция за успех“
Използва се от милиони организации по целия свят Още
ИНФОРМАЦИЯ ОТ СТИВ
Изисквания и процедури при износ и внос във Виетнам
Страната е 16-ият по големина търговски партньор на Европейския съюз и вторият по големина търговски партньор на Европейския съюз в рамките на АСЕАН Още
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
Законодателен акт за климата: ЕП потвърждава споразумението относно неутралността по отношение на климата до 2050 г.
Увеличава целта на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове до 2030 г. от 40% на най-малко 55% в сравнение с нивата от 1990 г. Още
Обществена консултация и дискусионен форум за визията на ЕС за Цифрово десетилетие 2030
Отворена е до 3 август 2021 г. и резултатите от нея ще залегнат в бъдещо законодателно предложение Още