Правилата за произход са използваният правен инструмент за свързване на продукт с държава с оглед даване на продукта на специфично третиране на основата на неговия произход.
Преференциалните правила за произход определят, кога даден продукт може да се счита за достатъчно трансформиран в дадена държава, за да му се предостави тарифна преференция по силата на споразумението за свободна търговия.
Преференциалните правила за произход се превърнаха в инструменти на търговска политика, използвани за подобряване или ограничаване на достъпа до пазара за преференциални партньори. Търговските партньори договарят съдържанието на тези правила в рамките на преговорите за споразумение за свободна търговия.
Съгласно Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, само продукти с произход от една от страните могат да се възползват от преференциите, предоставени в споразумението.
Правила за произход, като важен аспект на Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, са включени в съответните разпоредби за търговия между Европейския съюз и Виетнам и са определени в Протокола за правилата за произход.
За стоките, изнесени от Европейския съюз, трябва да бъдат изпълнени следните условия, за да се възползват от преференциално третиране на виетнамската митница:
Стоките трябва:
• Да произхождат от Европейския съюз;
• Да бъдат придружени от сертификат за произход;
• Да изпълняват някои допълнителни изисквания.
Правилата за произход, включени в Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, следват подхода на Европейския съюз и основните им характеристики са същите като тези на правилата за произход в Европейския съюз.
Споразумението позволява внесените суровини или полуфабрикати да бъдат преработени за реекспорт без изискване, производителите да плащат мито и данък добавена стойност върху използваните продукти.
По-подробна информация може да се получи от текста на споразумението на следния линк: http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=1437
В Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам се прилага принципа на непромяна, което означава, че продуктите могат да преминават транзитно през трети държави, стига те да не са били променяни, трансформирани, обект на операции, различни от запазването им в добро състояние, или обект на добавяне(поставяне на марки, етикети, пломби или други). Необходимо е да бъде приложена документация, с която да се гарантира спазването на конкретните вътрешни изисквания на страната вносител.
Документално доказателство(сертификат за неманипулация) за неизвършване на промяна на стоката може да се изисква при случай на съмнение. Това означава, че властите на страната-вносител няма систематично да изискват такива доказателства, а само при необходимост.
Търговското споразумение с Виетнам се основава на стандартната система на Европейския съюз, налична и в други споразумения за свободна търговия. Одобрени от Европейския съюз износители може да използват самосертификация. Всеки износител от Европейския съюз може да използва самосертификация в случай на пратки, чиято стойност не надвишава 6000 евро. Износителите от Европейския съюз могат, също така, да изнасят стоки за Виетнам, които имат сертификат EUR.1, издаден от митническите власти. В бъдеще Европейския съюз може да премине към система на регистрирани износители.
Виетнамските износители се нуждаят от държавни сертификати (сертификати за произход), но Виетнам може да въведе и самосертификация, когато има готовност за това.
Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам предвижда двустранна кумулация. Това означава, например, производители на текстил от Европейския съюз могат да доставят на виетнамски производители на облекла платове с произход от Европейския съюз. Споразумението предвижда кумулация с Южна Корея във връзка с използваните тъкани за производство на облекла след спазване на определени административни изисквания.
Виетнам пък, може да се възползва за два рибни продукта( калмари и октопод) от кумулация със страни от АСЕАН, с които Европейския съюз има влезли в сила споразумения за свободна търговия.
В Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам има клауза, която предвижда преглед на възможността за съгласие за разширена кумулация за повече продукти и повече държави, с които и двете страни ще имат в бъдеще споразумения за свободна търговия. Това трябва да бъде поискано от една от страните и ще изисква консенсус и от двете страни.
Споразумението позволява възстановяване на мито. Износители, използващи вътрешни схеми за обработка за последващ износ във Виетнам или Европейския съюз, могат да се възползват от избягване или възстановяване на мита, прилагани за входящи материали без произход, използвани в производството, ако са спазили изискванията на специфичните за продукта правила. Тези правила са единен набор от специфични за продукта правила и за Европейския съюз, и за Виетнам. Те са договорени и се прилагат, без дискриминация или някакво диференцирано отношение, към всички производители от двете страни, които желаят да се възползват от преференциалното третиране.
Повечето от основните селскостопански продукти трябва да бъдат изцяло произведени във Виетнам или в Европейския съюз. Специфичните за продукта правила за селскостопански и преработени селскостопански продукти изискват промяна на тарифната класификация (наричана също и промяна на тарифната позиция), но често предвиждат ограничения за теглото по отношение на съдържанието на селскостопански продукти без произход(като например, млечни продукти, захар, зърнени култури и други).
Специфичните за продукта правила за други продукти изискват промяна на тарифното класиране или алтернативно ограничение в стойността на материали без произход.
Някои продукти се възползват от правила, изразени в конкретни производствени операции. Специфичните за продукта правила за текстил и дрехи изискват двойна трансформация (от влакна до плат или от прежда до дреха). Щампованите платове се възползват от така нареченото „правило за щампа“. Превозните средства трябва спазват ограничението от 45% от стойността за части без произход, а резервните части за превозните средства – ограничението от 50% от стойността за материали без произход.
Изготвил:
Олег Маринов
Ръководител на СТИВ-Хошимин