Според данни на Националното статистическо управление на Виетнам, потреблението на напитки (алкохолни и безалкохолни) през 2016 година е било 81,6 милиарда литра, което представлява увеличение от 6.1% в сравнение с 2015 година. До 2020 година потреблението на напитки се прогнозира да достигне 109 милиарда литра. Този отрасъл на икономиката бързо се развива, благодарение на нарастващото население във Виетнам, както и с увеличаващия се брой на хората със средни доходи. Различни чуждестранни компании за напитки навлязоха на този доходен пазар и създадоха конкурентна пазарна среда. Присъствието на чуждестранни фирми на пазара създаде определени трудности за местните производители на напитки поради ограничени бюджети и липса на експертни знания за създаване на успешни търговски марки. По-взискателните потребители принудиха местните производители да предприемат инициативи за диверсификация на техните продуктови портфейли. Сегментът на напитките от високите класове, които са с по-висок марж на печалба, се доминира от чуждестранни фирми, особено в сектора на алкохолните напитки
Според Генералния план на Министерството на промишлеността и търговията на Виетнам за развитието на производството на напитки в страната, производството на вино ще бъде съсредоточено в делтата на Червената река, в Южен Виетнам и в делтата на река Меконг. Централните планински райони трябва да развиват производството на плодово вино, докато другите региони трябва да развиват производството на бяло и червено вино.
Като цяло потреблението на вино във Виетнам се увеличава въпреки сравнително високата му цена. Тази тенденция се подкрепя от нарастващите доходи на виетнамците. Необходимо е да се отбележи, че поради несъответствията в разпределението на доходите между градските и селските райони, консумацията на вино е предимно в градове като Ханой, Хо Ши Мин, Ня Чанг и Да Нанг.
Навлизането във Виетнам на чуждестранни търговски вериги като AEON, B's Mart и Circle K даде тласък на продажбите на вино, тъй като позволи по-разнообразни марки да се продават чрез съвременни търговски канали.
Производителите и вносителите на вино се съобразяват с вкусовете на виетнамските потребители и им предлагат различни марки в различните райони на страната. Има голяма разлика между вкусовете на виетнамците в Северен, Централен и Южен Виетнам.
Голяма потребителска група са чуждестранните туристи във Виетнам. През 2018 година те достигнаха 10 милиона души. Те са основни потребители на вино във Виетнам.
Очаква се търсенето на вино, произведено от грозде, да нараства през 2019 година и следващите години с 1.4% годишен ръст. Делът на тези вина в продажбите на вино в страната е 43%. Прогнозира се, че продажбата на пенливи вина ще намалява с 5% годишно през следващите няколко години. Очаква се този сегмент да съставлява 2% от стойността на продажбите през 2019 година. Продажбите на вермути и други ароматизирани гроздови вина също се предвижда да намалеят. Предвижда се този сегмент да представлява 1% от общите продажби на вино през 2019 година.
Потребителският пазар на Виетнам все още е в ранните си етапи на развитие, но е един от най-бързо растящите пазари в Югоизточна Азия, благодарение на благоприятните демографски показатели, продължаващия силен икономически растеж и нарастващи доходи на населението.
Постепенно виетнамските потребители променят навиците си на пазаруване. Все повече те се насочват от пазаруване на традиционните улични пазари към супермаркетите и магазините за хранителни стоки. Промяната на начина на живот на виетнамските млади хора води до използване на съвременни търговски канали.
По отношение на консумацията на вино, изследванията на пазара показват, че 82% от виетнамците консумират вино извън дома поради нарастващия стремеж за социализиране и употребата на алкохол като част от този процес.
Прогнозите са, че развитието на модерните търговски канали във Виетнам ще улеснят продажбите на вино, тъй като има голямо разнообразие от марки, които са на разположение на рафтовете в супермаркетите.
Вносителите на вино трябва да се вземат предвид инвестициите в развитието на инфраструктурата, както и отварянето на нови магазини, които разширяват търговската мрежа във Виетнам.
Като цяло, има няколко канала за дистрибуция, които чуждестранните износители на вино биха могли да изберат за навлизане на виетнамския пазар. Те могат да внасят и разпространяват продуктите си, както чрез търговия на едро, така и чрез канали за търговия на дребно, ако са регистрирани и имат инвестиционен лиценз във Виетнам. В противен случай, трябва да си сътрудничат с оторизиран агент или дистрибутор, за да продават продуктите си във Виетнам.
Освен основните изисквания за регистрация на фирма във Виетнам, има и други разпоредби, които са конкретно свързани с производството, вноса и дистрибуцията на вино, които чуждестранните компании трябва да вземат под внимание.
С очакваното през 2019 година влизане в сила на Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, се планира намаление на тарифите за внос на вино до пълното им либерализиране след 7 години.
Прогнозира се, че с влизането в сила на споразумението в сила, обемът на внос на вина от Европейския съюз във Виетнам ще се увеличи.
Внасяните във Виетнам от Европейския съюз вина трябва да бъдат съпровождани от Сертификат за произход. Могат да преминават през трети страни, но не трябва да се променят, трансформират или подлагат на операции, променящи състоянието им.
Виетнам се ангажира да гарантира, че условията за разпространение и продажба на спиртни напитки няма да станат по-рестриктивни от сегашните и че ще се спазват определени принципи при издаването на лицензи за вина, т.е. Виетнам няма да прилага никаква дискриминационни ограничения при лицензирането. Съществуващите лицензии за спиртни напитки ще бъдат подновени при същите условия.
Изготвил:
Олег Маринов, Ръководител на СТИВ-Хошимин