Назад

Стандартите GS1 в Търговията на дребно. Миграция към 2D баркодове.



Във втория ден на ГЛОБАЛЕН ФОРУМ GS1 2024 фокусът бе върху дигитализацията в Търговията на дребно. В пленарна сесия, проследяваща историята на една бяла тениска от суровината до момента на продажба, водещи лидери от бранша, между които Keshini Talwatte, генерален мениджър за снабдяването и веригата за доставки в MAS Holdings , Stina Behrens, мениджър проект за устойчиво производство и потребление, Axfoundation, Francisco Melo, президент Solutions Group Worldwide в Avery Dennison, и Matthias Wiesman, софтуерен инженер в Google споделиха своите наблюдения от трансформирането на веригите за доставка, подобряването на потребителското изживяване и постигането на устойчивост. В отговор на увеличаващите се нормативни изисквания, осигуряването на по-добра информираност на съвременния дигитален потребител при избора за покупка и възможностите за рециклиране, както и за нуждите на проследимостта, основна (р)еволюционна роля ще изиграят 2D баркодовете по стандарт GS1 и радиочестотните технологии (RFID). Това ще доведе до трансформиране и на останалите сектори.

Експерти от Armor-IIMAK (известна с опита си в производството на термотрансферни ленти, мастила и други решения, използвани в приложенията за промишлен печат) демонстрираха работещо решение за отпечатването на стандартизирани 2D баркодове. Обсъдени бяха предизвикателства пред печата и технологиите за маркиране.

Засилва се присъствието на платформите за електронна търговия в Търговията на дребно и стандартите GS1 се оказват особено полезни и се прилагат от водещи световни маркетплейси, като Amazon, eMag, eBay и др. За да решат част от най-належащите бизнес предизвикателства в бързо променящия се свят, платформите за електронна търговия използват стандарти и услуги, предлагани от GS1. Така например Глобалната платформа от регистри на GS1 (GS1 Global Registry Platform/GS1 GRP) помага в три ключови направления:

  • Валидиране на продукти чрез Verified by GS1 – дава възможност на маркетплейсите да валидират Глобалните Номера на Търговските Единици (GTIN), които постъпват в техните системи;
  • Сертификати – осигуряване на достъп до сертификати, гарантиращи съответствието на продуктите, чрез 2D баркодове, съдържащи GS1 Digital link, с което потребителят  изгражда по-голямо доверие към търговеца;
  • Цифровизация на митниците и търговията – предоставя достъп на митници до данни, свързани с GS1 идентификатори, за проверка на продукти и субекти, с което се повишава ефективността и се подобрява оценката на риска по границите.

Работна група на GS1, в която участници бяха експерти от Глобалната и Национални организации (вкл. представител на GS1 България), разработиха тясно насочено ръководство за търговци на дребно на облекла, които се преобразуват в маркетплейси. То ще помогне на търговците да преминат към ефективен пазарен модел.

Екипът на  Сдружението GS1 България е на разположение за допълнителни въпроси: gs1bulgaria@gs1bg.org и телефони: 02 8117 567, 604 и 611.