Европейската организация за стандартизация CEN прие нов eвропейски стандарт за гориво за дизелови двигатели, разработено чрез синтез или хидрообработка. Новият стандарт EN 15940, който ще бъде публикуван до края на 2016 г. от всички членове на CEN, определя изисквания и методи за изпитване на продаваното и доставяно на пазара парафиново гориво за дизелови двигатели, смесено с метилов естер на мастна киселина (FAME) до ниво 7%, за употреба в превозни средства с дизелови двигатели.
Производителите на парафинови горива, водени от нарастващото търсене на по-чисти и екологични горива, признават необходимостта от разработването на нова спецификация. Новият европейски стандарт EN 15940 Automotive fuels - Paraffinic diesel fuel from synthesis or hydrotreatment - Requirements and test methods показва (Автомобилни горива. Парафиново гориво за дизелови двигатели получено чрез синтез или хидрообработка. Изисквания и методи за изпитване) показва ефективното сътрудничество между производителите на горива, производителите на автомобили и други европейски заинтересовани страни за постигането на консенсус по спецификацията за ново поколение чисто гориво за дизелови двигатели. Парафиновото гориво за дизелови двигатели може да доведе до подобряване на качеството на въздуха, без да се налага промяна на съществуващата инфраструктура на горивото. То може да се използва в смес с гориво за дизелови двигатели или като 100 % самостоятелно гориво, което вече се предлага на някои европейски пазари.
Председателят на целевата група на CEN „Парафинови горива” споделя: „EN 15940 е не само крайъгълен камък, но и успех на публичните власти, производителите на горива и превозни средства, но най-вече е успех за потребителите в държавите-членки на ЕС”.
Новият eвропейски стандарт е разработен от CEN/TC 19 „Газообразни и течни горива, смазочни материали и сродни продукти от нефтен, синтетичен и биологичен произход”, чийто секретариат се поддържа от Холандския институт за стандартизация (NEN).
Синтетично разработени течни горива
Парафиновите горива за дизелови двигатели са течни горива, които могат да бъдат създадени синтетично от суровини като природен газ (GTL), биомаса (BTL) или въглища (CTL); или чрез хидрообработка на растителни масла или животински мазнини (HVO). Тези висококачествени горива изгарят по-пълно отколкото конвенционалния суров петрол, на който са базирани дизеловите горива, като по този начин се намаляват вредните емисии като азотни оксиди и прахови частици.
Планира сe стандартът да бъде въведен като БДС EN 15940:2016 през м. септември.
Източник: Български институт за стандартизация