Секторни квалификационни рамки за развитие на дигиталните умения – защо са необходими и какво предлагат
В условия на цифрова трансформация изключително бързо се променят работните места и нарастват изискванията към дигиталната компетентност
Българската търговско-промишлена палата, в партньорство с КНСБ, КТ „Подкрепа“ и Националната агенция за професионално образование и обучение /НАПОО/, разработи секторни квалификационни рамки за развитие на дигиталните умения по линия на проект BG05M9OP001-1.128-0002-C01 „Бъди дигитален“.
Необходимост от секторни квалификационни рамки за развитие на дигиталните умения
Възходът на технологиите трансформира пазара на труда и доведе до автоматизиране на работните места и професии, доведе до промяна на начина на работа в редица бизнеси и превърна дигиталните умения в ключови компетенции за пазара на труда.
Това наложи нов дневен ред на Европейско ниво, който постави образованието и обучението в центъра на редица политики, и определи 2023 г. за Година на уменията. Още през 2020 г. бяха предприети редица реформи в областта на ПОО и укрепване на неговата устойчивост, по-специално чрез дигитализиране на процеса и методите за обучение и гъвкаво адаптиране към променящите се нужди на пазара на труда. Тази тенденция наложи да се обърне специално внимание не само как да се осигури достъп до дигитални инструменти и технологии за всеки учащ, учител и обучител, както и подходящи мерки за насочване, но и как да се подобрят дигиталните умения.
Активните дейности на държавите членки, включително и в България стартират с прилагане на версия DigComp 2.1 - Европейската рамка за компетентност в областта на дигиталните технологии за гражданите.
Дигиталната трансформация навлиза все по-бързо във всички икономически сектори и налага нови професии и изисквания към настоящите такива. Разработването на секторни квалификационни рамки на дигиталните умения е необходимо, за да могат програмите за обучение да предвидят като единици резултат от ученето усвояването на определени дигитални компетенции, както и да се разработят програми за придобиване на микроквалификации за конкретни дигитални умения необходими за изпълнение на конкретната длъжност.
Цел на секторните квалификационни рамки (СКР)
Основната цел на всяка Секторна квалификационна рамка за развитие на дигитални умения е повишаване на адаптивността на предоставяното обучение и квалификация към потребностите на пазара на труда и към специфичните за съответния сектор/икономическа дейност нужди от развитие на дигиталните умения на работната сила. В процеса на разработване се определят конкретните цели за развитие на дигиталните умения за професиите в дадена икономическа дейност.
Секторната квалификационна рамка помага за подобряване на прозрачността, съпоставимостта и преносимостта на квалификациите на работещите лица и дава възможност за сравняване на квалификации от различните професии/длъжности от дадена икономическа дейност, а установените резултати от ученето дават ясна информация за реалните знания и умения на дадено лице.
Същност на секторната квалификационна рамка
Всяка секторна квалификационна рамка се разработва на основата на Европейската рамка за дигитална компетентност на гражданите (DigComp2.1) и съдържа 5 области на компетентност (Приложение № 1). За всяка от областите са посочени съответните дигитални умения/компетентности, описани от гледна точка на знания, умения и нагласи/поведения. За отразяване сложността на задачите и автономността при изпълнение на трудовите задачи са дефинирани общо 8 нива - 4 основни с по 2 поднива (1 и 2: Основно ниво/базово; 3 и 4: Средно ниво; 5 и 6: Ниво напреднали; 7 и 8: Високо специализирано ниво (Приложение № 2). Секторната квалификационна рамка съдържа описание на общите и специфични дигитални умения, пренесени от изискванията за изпълнение на трудови задачи, включени в ключови професии/длъжности от дадена икономическа дейност и на основата на разработените за тях унифицирани профили за тези длъжности/професии.
Приемането на единен подход при утвърждаването на секторните квалификационни рамки на дигиталните умения ускорява процеса по придобиване и валидиране на необходимите дигитални компетенции в бъдеще и ускорява навлизането на новите професии във всички икономически сектори, както и стимулира тяхната дигитална трансформация.
В следваща публикация ще бъдат представени конкретни секторни квалификационни рамки, разработени по проект „Бъди дигитален“