Секторен анализ на развитието на батерийната индустрия в Унгария - добри практики и особености
Автор: Невена Стоянова, Посолство на България в Унгария
През последните години, световните тенденции за ускоряване на прехода към електромобилност, подчинени на целите за намаляване на въглеродните емисии, катализираха глобални икономически и пазарни промени при завладяването на пазарната ниша на батерийната индустрия.
Типичен пример за развитието на сектора на европейския пазар е Унгария. С прехода към електромобилност, благодарение на гъвкави политики, съществуващи производствени мощности на автомобилните гиганти BMW, AUDI, Mercedes, Suzuki, BYD и географското си положение, страната е своеобразен мост и гарант за стабилност във веригите на доставки между западноевропейските автомобилни гиганти и източноазиатските компании производители на батерии.
Основополагащо значение за скоростното развитие на секторът в страната е нарастващата необходимост от изграждане на мощности за производство на батерии за обезпечаване и усъвършенстване развитието на водещия в Унгария аутомотив сектор.
Развитието на батерийната индустрия в Унгария предопределя от една страна от азиатските производители на батерии, имащи възможност за пряко навлизане на европейския пазар чрез разкриване на производствени мощности в страната, от друга страна от немските автомобилни гиганти с традиции в производството на автомобили в страната, нуждаещи се от гарантиране на къси срокове за производство и доставка на батерии.
Към момента важна особеност на отрасъла в Унгария, е ниската добавена стойност в производствения процес, но самата батерия съставлява между 30-50% от стойността на електроавтомобила, което всъщност я определя като стратегически компонент.
Поддържат се ниски производствени разходи, чрез субсидиране на инвеститорите с ниски цени на земя, евтини природни ресурси – вода, ток, Унгария представлява привлекателна за азиатските инвеститори страна. Териториалното разпределение и изграждането на нови заводи от веригите на производство на батерии е предопределено от развитата автомобилна индустрия, в частност големите автомобилни концерни в страната.
Батерийната индустрия създава възможности за структуриране на редица съпътстващи производства концентрирани в секторите химическа индустрия, производство на материали за електрониката и кръгова икономика с възможности за създаване на нови работни места.
Производствата и доставките на компоненти за батерии, суровини и батерии в Унгария към момента са организирани от унгарски фирми и регистрирани в страната седалища на чужди компании.
Използвания икономически модел е сведен до регистриране в Унгария на дъщерни дружества на корейски и китайски производители, които продават продуктите си по договори сключени от компанията майка с производители на батерии и електромобили.
Водено от идеята за оптимизиране на производствените разходи, скъсяване на сроковете за доставка, осигуряване на заетост на местното население, правителството осъзнато поема на риска за увеличаване на въглеродния отпечатък и териториалната несправедливост, като целенасочено концентрира производствените мощности на батерии в три основни региона базирани на оформени вече градски агломерации.
1. Северозападна Трансдунавия – обхваща териториите на Гьор, Комаром, Татабаня, Естергом, където функционират заводите на Audi, BYD за производство на електрически автобуси, SK On, Suzuki. Добрите условия за развитие на батерийната индустрия в региона са предопределени от работещи автомобилни заводи, добре развита електроиндустрия и химическа промишленост в Нйергешуйфалу. Най-голям работодател в сектора и в региона към момента е SK On.
2. Район Будапеща – обхваща териториите на Будапеща, Иванча, Гьод. Фот Водещи са производствените мощности на SK On, Samsung SDI, заводите на Sung El рециклиращи отпадъците от фабриката в Гьод, BYD – завод за батерии с инвестиция от 27 мил. евро и откриване на 100 работни места.
3. Източна Унгария – обхваща териториите на Дебрцен, Сегед, Кечкемет, Ниредьхаза. От 2022г. в процес на изграждане са огромни заводи с многохилядни екипи, част от които вече работят. Фабриката за сепараторно фолио в Ниредьхаза се очаква да отвори 1200 работни места.
В завода на CATL в Дебрцен ще работят 9000 човека и ще доставя батерии на заводите на BMW в Дебрцен, където е планувано да започне производство на електрически автомобили до края на 2025г., както и на Mercedes в Кечкемет, където през 2021г. стартира производство на електрически автомобили, с разширяване на производствените мощности. Предстои пускането на още две поточни линии до края на 2025г.
Водещи производители на компоненти за батерийната индустрия и с изградени производствени мощности в Унгария:
Solus Advanced Materials – производител на медни фолиа и компоненти за батерии; Lotte Aluminium – алуминиеви продукти;
Toyo Ink - японски завод за катодни добавки за батерии на SK On и EcoPro BM;
Soulbrain и Dongwha – южнокорейски доставчици на електролити и катодни материали за литиеви батерии;
Групата Semcorp, официално известна като Yunnan Energy New Material Co. Ltd., е най големият производител в света на сепараторни фолиа за разделяне на литиево-йонни батерии, наскоро основа своя унгарски филиал SEMCORP Hungary Kft.
Стойността на инвестицията в изграждане на завод с площ 97 000 кв. м. в Дебрцен е в размер на 340 млн. евро с плануван брой за наемане на 440 служители, инсталиране на четири производствени линии, които ще произвеждат 400 млн. бр. компоненти годишно. Унгарския филиал ще достави на френския производител на батерии
Automotive Cells Company (ACC) продукти от сепараторно фолио на обща стойност 655 милиона евро от 2024 до 2030 г. Toray,
W-Scope – производители на сепараторни фолиа;
CKEM – южнокорейски производител на лепила.
NICELMS и Shinheung - южнокорейски производители на компоненти за батерии за завода Samsung SDI.
Компаниите- Inzi Controls, китайските Halms и Shenzhen Kedali, японската Mektec имат работещи производствени мощности в Унгария.
Стратегия и планове за доставки на батерии и производство на електроавтомобили в Унгария към февруари 2023 г.:
Audi - към настоящия момент не произвежда електрически автомобили в Унгария. Samsung SDI доставя батерии до други производствени обекти на групата Volkswagen Group.-
BMW – към момента не възнамерява да открива собствено производство. Ще работи с дългосрочни договори с CATL, които ще отделят 20GWh от произведените в Унгария и 20 Gwh от произведените в Китай батерии за групата на BMW в частност завода в Дебрцен.-
BYD – снабдява фабриката си за автобуси със собствено производство батерии.- Mercedes – работят с подписани договори за доставка на батерии с CATL в Дебрцен. Заявява намерение за изграждане на собствено предприятие в партньорство с Stellantis и Total Energies.
Suzuki – към момента завода в Унгария не произвежда електрически автомобили и няма публично достъпна информация с кой доставчик предстои да подпишат договор за доставка на батерии