Запознайте се с Poppy, първия хуманоиден робот, който е създаден чрез триизмерен печат и е изцяло с отворен код (@poppy_project). Poppy е робот, който всеки може да конструира и програмира. Това означава, че той не е предназначен само за учени и инженери — неговите създатели искат да го включат в професионалното обучение и да дадат възможност на учащите да експериментират.
Poppy е създаден във Франция от екипа Flowers в Inria, който разработва компютърни модели и модели на роботи като инструменти за изучаване на процесите на развитие на човека. Д-р Пиер-Ив Удейе, получател на начални субсидии на Европейския научноизследователски съвет (ЕНС) в областта на компютърните науки и информатиката, обяснява: „Много малко са изследванията на ползите от триизмерния печат и неговото взаимодействие с компютърните науки в учебната среда. С нашата платформа Poppy предлагаме на учебните заведения и преподавателите начин да развиват творчеството на учащите в области като механика, компютърни науки, електроника и триизмерен печат“.
Създайте свой собствена робот
Тялото на Poppy е отпечатано с триизмерен принтер, а поведението му се контролира чрез свободно достъпен софтуер. Това означава, че потребителите могат бързо и лесно да проектират частите на тялото и сами да програмират как да се държи роботът. Д-р Удейе разяснява: „Хардуерът и софтуерът са свободно достъпни. Хуманоидният робот Poppy не е само един — има толкова роботи Poppy, колкото и потребители. Това го прави много привлекателен, защото той се превърна от чисто технологичен инструмент в истинска социална платформа“.
Свободно достъпният хардуер и софтуер за пръв път дават възможност на потребителите сами лесно да конструират свои роботи. Poppy вече е съвместим и с платформата Arduino, което позволява на робота да взаимодейства с други електронни устройства, включително „интелигентни“ облекла, светлинни устройства, сензори и музикални инструменти.
„Направи си сам“ за учащите
Д-р Удейе планира да пренесе тази технология извън изследователската лаборатория, по-специално в образователния сектор. В своя коментар за инициативата Poppy европейският комисар по въпросите на изследванията, науката и иновациите Мойра-Гейгън Куин каза: „Това е чудесен съпътстващ ефект от проект, финансиран от ЕНС: евтина платформа, с която може да се насърчи създаването на по-интерактивна и по-вдъхновяваща учебна среда, приближаваща света на научните изследвания и проектирането до учащите“.
Платформата Poppy се появи благодарение на финансирания от ЕНС проект „Изследователи“, в чиито рамки д-р Удейе изучава механизмите на ученето и развитието с помощта на роботи. „Нашата хипотеза е, че тялото е съществена променлива при придобиването на двигателни и социални умения от хората. За да изследваме тази теория, се нуждаехме от платформа, която позволява бързото провеждане на експерименти с различни видове морфология на роботи. Така бе създадена платформата Poppy.“
Благодарение на финансирането от ЕНС д-р Удейе успя да разработи начини за решаване на проблеми и за критично мислене в областта на роботиката. Той се надява, че студентите по компютърни науки, програмиране и проектиране ще могат да се обучават с помощта на Poppy и, може би, по-късно да си намерят работа в сектора на роботиката. Проектът „Изследователи“ е на стойност 1,5 млн. евро и ще приключи през 2015 г.
Прекосяване на границите между различни сфери
Poppy също така ще даде възможност на потребителите да обменят идеи и резултати и да си сътрудничат по изключително открит начин чрез специална уеб платформа, обединяваща хора от областите на образованието, изкуството, науката и промишлеността. Екипът на д-р Удейе вече е използвал Poppy в други области, включително в областта на изкуството. В рамките на текущата програма за творчески престой „Êtres et Numérique“ екипът работи заедно с танцьор и визуален творец, за да изследва емоциите и възприятията на жестовете и движенията на тялото с помощта на робот (вж. тук). Те се надяват да извършат подобни експерименти в рамките и на други художествени представления.
За повече информация за проекта: http://www.poppy-project.org/