Назад

Резултати от мащабно проучване сред търговски палати от цял свят


Международната търговска камара (МТК) и Федерацията на световните търговски палати проведе мащабно проучване сред търговски палати от цял свят. Българската търговско-промишлена палата също взе участие в допитването заедно с над 200 партньорски организации от цял свят, представяйки общо 90% от глобалния БВП. Резултатите показват общата перспектива за бизнес климата в момента и ключови предизвикателства за икономиката.

Въз основа на успеха на тази пилотна инициатива се предвижда проучването да се проведе и през 2025 г. за да има сравнимост на данните.

Резултатите от  проучването показват, че търговските палати като цяло имат положително мнение за настоящата бизнес среда, не се забелязват значителни регионални различия. Негативните възприятия са концентрирани в страни, изправени пред политическа и икономическа нестабилност. Близо половината от анкетираните смятат, че глобалната търговска среда е възпрепятствала бизнес операциите.

Основните ограничения за бизнеса са:

  • недостиг на работна ръка или квалифицирана работна ръка,
  • инфлация,
  • геополитическо напрежение,
  • данъчно облагане и
  • финансови проблеми.

Но препятствията, с които се сблъскват фирмите, обикновено варират в зависимост от региона.

Глобалната перспектива остава до голяма степен положителна. Въпреки това някои региони, по-специално MENA и Южна Азия, предвиждат по-песимистично бъдеще, като 20% от анкетираните в тези области очакват мрачна бизнес перспектива.

Изкуственият интелект продължава да предизвиква дебати. Седем от 10 анкетирани виждат изкуственият интелект като риск и възможност. Несигурността около бъдещите перспективи на изкуствения интелект е свързана с ограниченото му приложение в определени сектори с високи иновации.

Инфлацията и ограниченият достъп до финансиране все още тежат на бизнеса. Над 80% от респондентите очакват инфлацията да нарасне, засягайки оперативните разходи, заплатите, веригите за доставки и конкурентоспособността, като опасенията са особено изразени в Северна Америка и Субсахарска Африка.

Икономическата среда и строгите финансови условия възпрепятстват достъпа до финансиране.

Бизнесът и климатичният преход: какво е заложено?

Предприятията се адаптират към политиките за изменение на климата, като възприемат зелени технологии, разработват устойчиви продукти и диверсифицират енергийните източници. В Южна Азия и Субсахарска Африка диверсификацията на енергийните източници е основното решение за повече от 80% от анкетираните. В Латинска Америка, Европа и Централна Азия фокусът е върху разработването на устойчиви продукти или услуги.

Основните предизвикателства при справянето с изменението на климата са съсредоточени върху това колко финансиране е налично и как да се приложат промените. Възможностите за бизнеса включват придобиване на конкурентно предимство чрез зелени практики и създаване на работни места в зелени индустрии.

За да подкрепят малките и средните предприятия в климатичния преход, търговските палати настояват за необходимостта от предоставяне на фискална подкрепа, насърчаване на приемането на цифрови технологии и подобряване на сътрудничеството във веригите за доставки.

Резултатите от проучването бяха представени по време на Конгреса на Федерацията на световните търговски палати, проведен миноалата седмица в Истанбул, Турция.

Можете да разгледате пълния доклад тук: Chamber Pulse .