Българска търговско-промишлена палата проведе експресно онлайн проучване в периода 18-23 март 2020г. по повод нужните мерки за ограничаване негативното влияние на пандемията от COVID-19 върху българския бизнес. В него взеха участие и изразиха своите позиции над 300 компании и браншови организации.
В началото на годината бизнесът имаше позитивни виждания за развитието на климата в страната, дори беше по-обнадежден спрямо постигнатите резултати от 2019 г. Сега ситуацията е променена и изисква промени и мерки, за да може да се смекчи неблагоприятния ефект върху състоянието на бизнеса.
Резултатите от анкетата на БТПП показват, че след обявяване на извънредното положение в страната при 48% от работодателите, служителите работят стандартно на работното място, като поддържат високи хигиенни и санитарни мерки. При 38% от фирмите – наетите работят чрез хоум офис, а 12% посочват, че са преустановили дейност по различни причини – заради обявеното извънредно положение или липсата на поръчки. При около 23% от работодателите служителите или част от тях са в платен отпуск, а при 18% от фирмите – в неплатен.
Бизнесът се адаптира, търси различни възможности за работа и гъвкави форми на заетост, но не навсякъде това е възможно. Действително има редица компании, които съвместяват всичики посочени възможности, служителите им работят на ротационен принцип (на екипи), предвид намаляването на поръчки, невъзможността за доставка на суровини и блокиране на транспорта. Работата с клиенти е ограничена до минимум, а определни компании, загрижени за здравето на най-възрастните служители, са ги пуснали в отпуск.
Най-значима и силно необходима мярка за бизнеса сега е гарантираното придвижване на стоки и суровини по трансевропейските коридори с цел да не се възпрепятства износа и вноса на стоки - 96% от компаниите смятат така. Това е изключително важен елемент, за да може икономиката на страната да функционира нормално. Не на последно място, предвид затрудненията, свързани с автомобилния транспорт, се забелязва една неизползвана възможност - и фирмите, и още повече държавата трябва да се фокусират върху по-пълноценно използване на ЖП транспорта, който е под нейн контрол.
На второ място, над 90% от фирмите посочват, че държавата трябва да съкрати сроковете за разплащане с бизнеса, да се извърши незабавно разплащане на просрочени задължения, както и да се открие телефонна линия за сигнали от страна на бизнеса.
Подкрепата в размер на 60% от възнагражденията на служителите в рамките на 3 месеца в доказано засегнати от вируса фирми е също един от важните елементи, за да могат фирмите да съумеят да запазят служителите си в неясните времена. Според членове на Палатата, след направена оценка, процентът може да бъде по-голям (аналогично на Великобритания, където е 80%) и да има по-голяма яснота как ще могат да се възползват.
Бизнесът посочва, също, че трябва да се удължат сроковете за плащане и деклариране на данъци и осигуровки – по тази мярка вече има развитие – удължиха се сроковете за годишното счетоводно приключване на фирмите, както и за подаване на годишни декларации по Закона за корпоративното подоходно облагане се изместват за края на юни 2020 година. Около 92% от компаниите подкрепят и като мярка ускорена оценка и облекчени критерии при кандидатстване за финансиране от европейските фондове. Бизнесът продължава да настоява за връщане на изплащането на първите три дни от болничните към ДОО.
В анкетата проличат и най-различни пречки, пред които са поставени малките и средни предприятия – заплащането на наемите на помещенията, които използват и в случай, че те нямат приходи или са преустановили дейност през периода на извънредно положение, заплащането на такса битови отпадъци от неработещи ресторанти,хотели и други, за което, вече, изпратихме много подробен сигнал до Премиера с предложение да отпадне част от такса битови отпадъци за периода, в който съответните фирми не функционират.
Компаниите в най-голяма степен ще се опитат да запазят служителите си чрез оптимизиране на разходите си, чрез изпозването на възможността за 60% подкрепа в изплащане на заплатите на служителите. Някои от тях ще се ориентират по-динамично към онлайн търговията, за да използват ситуацията, а други ще поемат загубите, които ще претърпят, за да могат да не съкращават персонала. Има и компании, които посочват, че ако ситуацията с COVID-19 не се подобри, ще се стигне до съкращения.
Откриването на телефонна линия не е достатъчна мярка, а трябва да се създаде и електронен адрес, на който компаниите да могат да изппращат въпроси и кратки срокове да получават отговор
Интересен извод може да се направи, че са преувеличени и са химера очакванията, че за едни фирми кризата е предизвикателство, а за други е предимство. Несравними са двете категории, защото едва под 1 % очакват положителен ефект.
За всички предприемачи има и положителна страна. Всички са започнали да оптимизират разходите си, а това е инвестиция в бъдеще. Доста от тях са разбрали, че могат да се справят с по-малко работници и служители и това също е инвестиция в бъдещето.
Натискът върху държавната администрация е сериозен и сега е моментът ръководителите на административните звена да се фокусират върху безхаберието на служителите /да се освободят тези, които се отнасят така с работата си/ и да се осигури бързо обслужване на фирмите и гражданите. Добър пример могат да вземат от образователната система, която в момента „нито бавно, нито полека е на път да порасне с няколко века“.