Назад

Проучване: Насърчаването на женското предприемачество води до икономически растеж, генериране на заетост и иновации




Представители на Българската търговско-промишлена палата взеха участие в събитие на тема: „От данни към действие: резултати от проучване сред жените предприемачи“, организирано от Асоциацията на европейските търговски палати и организацията на ООН, посветена на равенството между половете и овластяването на жените - ООН Жени.

Откривайки събитието, Кирси Мади, помощник-генерален секретар на ООН и заместник-изпълнителен директор на ООН Жени, и Марина Рожич, председател на женската мрежа на Европалати и генерален секретар на Хърватската стопанска камара, подчертаха спешната необходимост от постигане на промяна с оглед на предизвикателствата и амбициите на жените собственици на бизнес в цяла Европа.

В рамките на събитието бяха изнесени няколко ключови констатации от проучване сред жени предприемачи, осъществено в началото на 2025 г.

- Бюрокрацията и балансът между работата и личния живот са основни пречки;

- 75% от жените използват лични спестявания, за да започнат свой бизнес;

- Въпреки че законовите бариери вече не се разглеждат като основен проблем, жените имат нужда от подкрепа от силни мрежи и организации.

В проучването се включиха и представителен брой дами от България.

Ути Слотбум, директор стратегия и икономически анализи в Генерална дирекция Растеж  на Европейската комисия, също участва в събитието и подчерта стойността на събирането на данни за женското предприемачество и необходимостта от насърчаване на младите жени да преследват кариера в сектори, традиционно доминирани от мъже.

Марина Рожич заяви, че в исторически план жените са се сблъсквали с многобройни бариери пред предприемачеството, включително ограничен достъп до капитал, обществени очаквания и системните пристрастия. Въпреки тези предизвикателства, жените предприемачи са демонстрирали забележителна издръжливост, креативност и лидерство. Днес те създават новаторски стартиращи компании, водят утвърдени предприятия и прекрояват индустрии със свежи перспективи и иновативни решения.

Значението на женското предприемачество надхвърля икономическото въздействие. Притежаваните от жени фирми често дават приоритет на развитието на общността, устойчивостта и социалната отговорност, като създават положителни вълнообразни ефекти в обществото. Те генерират заетост, стремят се към ментори предприемачи и имат способността да ангажират маргинализирани общности, насърчавайки приобщаващ икономически растеж.

Специален момент по време на събитието беше подписването на Меморандум за разбирателство между Европалати и ООН Жени. Този документ полага основата за по-силно сътрудничество, обединявайки усилията за овластяване на жените в бизнеса и насърчаване на равенството между половете на глобално ниво.

Вижте анализ на резултатите от проучването на английски език тук