Днес на портала за обществени консултации на Министерски съвет е публикуван проект на Закон на представителите по индустриална собственост. Проектът е изработен, от една страна, с оглед необходимостта от уреждане на по-високо нормативно ниво на отношенията, свързани с дейността по осъществяване на представителството пред Патентно ведомство, както и отношенията между отделните лица, осъществяващи тази свободна професия. Натрупан е достатъчно опит от 1993г., което дава възможност за по-подробно законово уреждане на отношенията в тази професионална гилдия.
При регламентирането на дейността на представителите по индустриална собственост в предложения законопроект е избран подходът за превръщането на професията в „регулирана” по смисъла на Закона за признаване на професионалните квалификации. Режимът при регулираните професии изисква специален закон, какъвто е предлаганият, който да определя изискванията за професионална квалификация и получаването на правоспособност.
От друга страна, предложеният законопроект цели да приведе националната уредба по отношение на представителите по индустриална собственост в съответствие с правото на Европейския съюз и по-конкретно с чл. 49 от Договора за функционирането на Европейския съюз, Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 декември 2006 г. относно услугите на вътрешния пазар и Директива на Европейския парламент и на Съвета от 7 септември 2005 година относно признаването на професионалните квалификации.
Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 декември 2006 г. относно услугите на вътрешния пазар забранява въвеждането в законодателството на държавите членки на дискриминационни изисквания към доставчиците на услуги, свързани с националност и местожителство в рамките на определена територия. Поради това този закон предвижда достъп до професията да имат както местните лица, така и представители, упражняващи професията в други държави членки на ЕС, държави – страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или в Конфедерация Швейцария, както и в трети държави, по силата на двустранни споразумения. Необходимостта от включване в приложното поле на закона на лицата от държави – страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство и от Конфедерация Швейцария произтича от приравняването на гражданите на тези държави към гражданите на ЕС, по отношение на четирите основни свободи.
Обществените консултации продължават до 8 август 2013 г.