Управляващият орган на Оперативна програма „Техническа помощ" предостави безвъзмездна финансова помощ за изпълнението на проект с наименование: „Е-ПОДЕМ - европейски проекти, общински дейности и електронен мениджмънт". Бенефициент е Национално сдружение на общините в Република България (НСОРБ), а стойността на договора е 7 785 100, 00 лв., с продължителност на дейностите по изпълнението му 36 месеца.
Целта на проекта е да повиши капацитета на общините за успешно и ефективно управление на проекти, съфинансирани от Структурните и Кохезионния фонд (СКФ). Това ще бъде осъществено чрез укрепване на административния капацитет на общините за електронизация на всички дейности по подготовка и изпълнение на европроекти; улесняване комуникацията между общините и Управляващите органи (УО), Сертифициращия орган (СО) и Одитния орган (ОО) при подготовката, изпълнението, наблюдението и контрола на проектите, съфинансирани от СКФ; предоставяне на безплатна експертна подкрепа на общините за подготовката и реализацията на техни проекти.
Сред резултатите от изпълнението на проекта се очаква да бъдат: разработена и внедрена електронна система за управление и изпълнение на проекти и обучени експерти за работа с нея; техническо обезпечаване на около 200 общини; създадена национална база-данни за общински проекти финансирани по СКФ, добри общински практики и технологични решения, което ще допринесе за улесняване и ускоряване на комуникацията между общините
Проектът предвижда изпълнението на две основни дейности - разработване и внедряване на електронна система за разработване, управление и отчитане на общински европроекти и изграждане на Ресурсно-координационен център за общински проекти.
В рамките на първата дейност на около 200 общински администрации ще бъде предоставен специализиран софтуер и техника за електронизация на дейностите им по подготовка и изпълнение на проекти. Предвиденият към системата публичен модул, ще позволи да се повиши прозрачността на общинските европроекти и постигнатите резултати от тях, а връзката и с НСОРБ - генерирането на актуална информация за видовете и етапите на изпълнение на проектите. Системата ще улесни и ускори комуникацията между общините, НСОРБ и Управляващите органи, както и ще създаде необходимите условия за електронен обмен на данни и информация.
Втората основна дейност е във връзка със създаването и осигуряването на общински ресурсно-координационен център, чрез който НСОРБ ще предостави възможност за достъп до безплатна експертна и консултантска подкрепа за местните власти при подготовката и изпълнението на проекти, финансирани по СКФ. Центърът ще изпълнява постъпили от общините заявки за услуги по подготовка и/или разработване на различен тип документи, както и ще улесни комуникацията между тях и Управляващите органи (чрез осигуряване отговори на конкретни практически казуси, систематизиране на най-често задавани въпроси и т.н.).