Програмата "Бизнес хъб ЕС - Япония и Република Корея" открива нови възможности за българските МСП
В БТПП се проведе представяне на програмата „Бизнес хъб ЕС - Япония и Република Корея", финансирана от ЕС и изпълнявана от Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати /Европалати/ и "Делойт", Белгия.
Събитието бе официално открито от Цветан Симеонов, председател на УС на БТПП, който сподели, че програмата е добра възможност за България и българския бизнес в издигането на качеството на икономиката ни и повишаването на конкурентоспособността й, защото Япония и Република Корея са сред водещите икономики в света като иновации, качество на работа и са добри партньори за всяка страна. Симеонов наблегна на факта, че БТПП постоянно работи за откриването на нови врати на българския бизнес към международните пазари, а програмата предлага добри възможности за навлизането на малки и средни предприятия на пазарите на Япония и Република Южна Корея.
Програмата „Бизнес хъб ЕС - Япония и Република Корея" бе представена от екипа на проекта в България – Габриела Димитрова, директор „Международно сътрудничество и международни организации“, БТПП, и Мирослава Маркова, главен експерт, БТПП.
Габриела Димитрова представи анализ на двата ключови пазара – Япония и Южна Корея, като посочи, че Япония е вторият най-голям търговски партньор на Европейския съюз в Азия. Корея е избрана, защото страната е деветият по големина търговски партньор по отношение на износа на Европейския съюз, каза Димитрова. Освен това с Република Корея и с Япония има подписано споразумение за свободна търговия, развити са също дигиталното партньорство и партньорството в зелена икономика.
Мирослава Маркова обясни, че програмата цели да финансира малки и средни предприятия за навлизане на двата пазара, които са от трите ключови направления - зеления сектор и екологията, дигиталните решения и здравния сектор, в който се включва здравеопазване и медицинско оборудване. По линия на програмата ще се организират 10 бизнес мисии до Япония и 10 бизнес мисии до Корея в период от 4 години. Всяка бизнес мисия ще се състои от 50 малки и средни предприятия от Европейския съюз. Целта е това да бъдат иновативни предприятия или стартъпи с определени иновации. Периодът на изпълнение на програма е 2024 – 2027 г.
Представени бяха детайлно целите на програмата и начинът на кандидатстване. За да бъдат допуснати до програмата, кандидатите трябва да бъдат малки и средни предприятия, които имат доказан 5-годишен опит, да предоставят финансов отчет за последните три години. За стартъпи се позволява информацията да бъде за последните две години. Предприятията трябва да са с европейски произход и да са с регистрация в ЕС, да работят в съответните три сектора и да са с желание или ефективна интернационализация. Трябва да се покаже и стратегия за навлизане на пазарите на Япония и Корея, както и да се докаже, че дружеството има достатъчно капацитет като работещи във фирмата, както и че разполага с необходимия оборот, за да може да осъществява дейност с партньори от тези две държави.
Габриела Димитрова представи календар на предстоящите мисии, с акцент върху инициативите:
- Бизнес мисия в Япония Smart Energy Week Spring 2025, 17 – 21 февруари 2025
- Бизнес мисия в Япония EU Business Hub @Japan IT Week, 21 -25 април 2025
- Бизнес мисия в Южна Корея Healthcare and Medical Equipment Korea 2025, 17 – 21 март 2025 г.
Компаниите, които се включат в тези бизнес мисии, основно получават подкрепа, която не биха имали, ако сами отидат на конкретно изложение в двете страни, обясни Димитрова. Фирмите получават не само логистична, но и финансовата подкрепа под формата на поемане на разходите за настаняване и за различни услуги, свързани с консултации или превод. Общо финансовата подкрепа за едно малко и средно предприятие за участие в една мисия възлиза на 2000 евро. Едната половина от сумата е за настаняване, а другата - за различни услуги. Преди да пътуват участниците ще преминат стартиращо обучение, за да се чувстват уверени, да знаят всички стъпки на бизнес мисията, какво ги очаква, за какво да се подготвят.