В Регламент ЕС 2016/399 на Европейския парламенти и на Съвета относно Кодекс на Съюза за режима на движение на лица през границите (Кодекса на шенгенските граници) е предвидено премахване на граничния контрол спрямо лица, които пресичат вътрешните граници между държавите членки и са установени правила за граничния контрол на лицата, които пресичат външните граници на Съюза. С оглед пълното прилагане на разпоредбите на достиженията на правото от Шенген в Република България и Румъния и премахването от 31 март 2024 г. на проверките на лица на вътрешните въздушни и морски граници със и между България и Румъния и държавите от Шенген се предвиждат изменения в Закона за чужденците в Република България, Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за българските лични документи и Семейния кодекс, с които ще се осигури прилагането на Кодекса на шенгенските граници. Въвежда се общото правило за престой, съгласно което престоят на граждани на трети страни на територията на Република България да започва да се счита за престой на територията на Шенгенското пространство.
Прецизират се условията за влизане и издаване на виза, като се съблюдават правилата за престой на гражданите на трети страни на територията на Шенгенското пространство въз основа на притежаване на виза, единна виза за краткосрочно пребиваване или при условията на безвизов режим за краткосрочно пребиваване за не повече от 90 дни в рамките на последните 180 дни на територията на други държави членки. Въвежда се забрана за напускане на Република България от малолетни / непълнолетни лица с обичайно местопребиваване в страната, за които е постановено съдебно решение по реда на чл. 127б от Семейния кодекс.
Дата на откриване: |
18.10.2024 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Външна политика, сигурност и отбрана |
Дата на приключване: |
18.11.2024 г. |
- Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България (обн., ДВ, бр. 153 от 1998 г.; изм. бр. 70 от 1999 г., бр. 42 и 112 от 2001 г., бр. 45 и 54 от 2002 г., бр. 37 и 103 от 2003 г., бр. 37 и 70 от 2004 г., бр. 11, 63 и 88 от 2005 г., бр. 30 и 82 от 2006 г., бр. 11, 29, 52, 63 и 109 от 2007 г., бр. 13, 26, 28 и 69 от 2008 г., бр. 12, 32, 36, 74, 82, 93 и 103 от 2009 г., бр.73 от 2010 г., бр. 9 и 43 от 2011 г., бр. 21 и 44 от 2012 г., бр. 16, 23, 52, 68, 70 и 108 от 2013 г., бр. 53 от 2014 г., бр. 14, 79 и 80 от 2015 г., бр. 15, 33, 97, 101 и 103 от 2016 г., бр. 97 от 2017 г., бр. 14, 24, 56 и 77 от 2018 г., бр. 1, 24, 34, 58 и 101 от 2019 г., бр. 17, 28, 44, 60, 89 и 98 от 2020 г., бр. 21 от 2021 г., бр. 22 от 2022 г., бр. 8 и 67 от 2023 г. и бр. 39 и 79 от 2024 г.)
- Мотиви към проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България (обн., ДВ, бр. 153 от 1998 г.; изм. бр. 70 от 1999 г., бр. 42 и 112 от 2001 г., бр. 45 и 54 от 2002 г., бр. 37 и 103 от 2003 г., бр. 37 и 70 от 2004 г., бр. 11, 63 и 88 от 2005 г., бр. 30 и 82 от 2006 г., бр. 11, 29, 52, 63 и 109 от 2007 г., бр. 13, 26, 28 и 69 от 2008 г., бр. 12, 32, 36, 74, 82, 93 и 103 от 2009 г., бр.73 от 2010 г., бр. 9 и 43 от 2011 г., бр. 21 и 44 от 2012 г., бр. 16, 23, 52, 68, 70 и 108 от 2013 г., бр. 53 от 2014 г., бр. 14, 79 и 80 от 2015 г., бр. 15, 33, 97, 101 и 103 от 2016 г., бр. 97 от 2017 г., бр. 14, 24, 56 и 77 от 2018 г., бр. 1, 24, 34, 58 и 101 от 2019 г., бр. 17, 28, 44, 60, 89 и 98 от 2020 г., бр. 21 от 2021 г., бр. 22 от 2022 г., бр. 8 и 67 от 2023 г. и бр. 39 и 79 от 2024 г.)
- Формуляр за частична предварителна оценка на въздействието
- Становище на дирекция „Модернизация на администрацията“ при Министерския съвет