На 2 и 3 април 2015 година в „София Хотел Балкан" се проведoха информационни дни за представяне на Системата за електронно възлагане на обществени поръчки (СЕВОП) пред бизнеса и администрацията на изпълнителната власт. Събитието беше организирано от Централния орган за обществени поръчки (ЦООП) към МФ в резултат на проект № К10-14-1/05.10.2011 г. с наименование „Въвеждане на електронен пазар за нуждите на Централния орган за обществени поръчки" по приоритетна ос І „Добро управление", подприоритет 1.4 „Администрацията - партньор на бизнеса" на Оперативна програма „Административен капацитет".
По време на откриването Иванина Белева, директор на дирекция „Централно звено за финансиране и договаряне" (ЦЗФД) в МФ, обяви, че през тази година се въвежда електронна платформа за възлагане на централизираните обществени поръчки. През 2015 година ще бъде стартирана първата централизирана електронна поръчка през СЕВОП, за която бизнесът ще има възможност да подаде електронно своите оферти, уточни директорът на дирекция ЦЗФД.
Иванина Белева изтъкна и основните предимства на централизираното възлагане на обществени поръчки - „При него могат да се постигнат по-изгодни условия от икономическа гледна точка, сроковете за възлагане от индивидуалния възложител са по-кратки, опростява се самият процес на възлагане." Тя каза още, че в дългосрочен план се очаква централизираното възлагане да осигури намаляване на административните разходи за публичната администрация в тази дейност, по-свободен достъп за бизнеса, по-широка конкуренция и по-голяма прозрачност. Централизираните процедури улесняват процедурите за одит и контрол и предоставят възможности за автоматично генериране на справки с информация и данни за проведените обществени поръчки.
Чрез Системата Централният орган за обществени поръчки може да провежда електронно открити процедури за възлагане на рамкови споразумения, като се ползват изцяло електронни процеси за създаване, управление и контрол на всички етапи от процедурата. Системата предлага електронизация на процесите на управление на централизираните обществени поръчки и създава достъпен и лесен за работа регистър с цялата необходима информация по проведените процедури и сключени индивидуални договори. С въвеждането й се пести време и човешки ресурс при подготовката на офертите и се дава възможност за проследяване на всички събития в рамките на конкретна процедура.
Официалният интернет адрес на СЕВОП е: https://sevop.minfin.bg. До стартиране на първите процедури в системата, всеки има възможността да посети и тестовата среда, за да разгледа възможни сценарии и да тества възможностите на системата на адрес: https://sevoptest.minfin.bg:4434/.