Адаптирането на професионалното образование и обучение към нуждите на пазара на труда беше основна тема на финалното събитие по проект FactCheck, организирано от Българската търговско-промишлена палата тази седмица. Проектът е насочен към синхронизиране на нуждите на производствения сектор /металообработване, електроника и електротехника/ от квалифицирани работници и предлаганите от обучителни институции и онлайн обучения възможности. Новите умения в контекста на Индустрия 4.0 и насърчаването на дигитални инструменти в преподаването също бяха разисквани.
Екипът на БТПП, изпълняващ проекта в България, представи резултатите от проектните дейности, направи анализ на нуждите от специалисти и умения в електро и металния сектор. Участниците в събитието се запознаха с набор от инструменти за онлайн обучение и електронна платформа с материали за обучение в двата сектора, разработени от партньорите от България, Германия, Гърция, Испания и Полша.
Представянето на ключови резултати от проекта имаше за цел стимулиране на по-добро сътрудничество между доставчици на професионално образование и бучение и представители на бизнеса – малки и средни предприятия в производствената сфера.
Бяха онагледени и анализирани резултатите от проучването, което БТПП направи в рамките на проекта за най-търсените умения в двата сектора – метален и електро.
Ученето в процеса на работа и чиракуването са в основата на професионалното образование и обучение. Систематизираното сътрудничество между професионалните училища и бизнеса е един от ключовите принципи за осигуряване на високоефиктивно чиракуване и учене в процеса на работа.
Кризата с Covid-19 ускори прехода към Индустрия 4.0 дори много по-бързо от очакваното, така че професионалното образование и обучение не само трябва да следва цифровизацията в индустрията, но и да стимулира нови разработки.
Проучването показа, че компаниите са изправени пред много предизвикателства докато търсят служители. Неподходящата професионална квалификация е сред най-често срещаните. Следват прекомерни очаквания за заплати и нисък индивидуален капацитет.
Най-желаните професионални профили в металния сектор са: индустриален механик 48%; инженер по мехатроника 45%; машинен и системен оператор 32%; специалист по технология на металите 12,5%; механик на инструменти 12,5%.
Най-желаните професионални профили в електросектора в България и Европа съвпадат – най-търсени са специалистите електротехници на апарати и системи.
Бяха направени и някои изводи, както следва:
Секторите металопроизводство, металообработка, електроника и електротехника изискват висококвалифицирани и квалифицирани кадри за да посрещнат настоящите и бъдещи предизвикателства. За решаването им е необходимо да се предприемат мерки за справяне с проблемите с липсата на професионална квалификация, слабите индивидуални умения и липсата на стандартизирано професионално обучение по конкретен професионален профил. Съща така, е важно да се установят справедливи заплати и да се осигурят стимули за задържане на квалифицирания персонал.
За да се справят с трудностите, програмите за обучение и изграждане на капацитет за технически и лидерски умения са от съществено значение. Компаниите могат да подобрят комуникацията с работниците и да създадат добра работна среда, която да мотивира служителите да дават най-доброто от себе си.
За да осигури постоянно високо качество на работа и да се осигури обещаващо бъдеще за индустриалния сектор, е необходимо добро управление на времето и способност за работа в интердисциплинарни екипи. От съществено значение е по-нататъшното развитие на уменията в тези области, както и в техническите, лидерските умения и уменията за решаване на проблеми.
Участниците в събитието се запознаха и с доклада от европейското проучване по проекта, което обединява резултатите от допитването в страните участнички - България, Германия, Гърция, Испания и Полша.
Представени бяха обучителната платформа JODAlab и инструменти за онлайн обучение и проверка на знанията.