Назад

Предложения на Европалати относно намаляване на регулаторната тежест за европейските предприятия


Още след първия ангажимент на председателя на Комисията фон дер Лайен през март 2023 г. за намаляване на задълженията на бизнеса за докладване, Европалати предостави конкретни примери за инициативи на ЕС, считани за отежняващи за бизнеса. Мрежата на европейските палати сега представя нов списък със законодателство на ЕС, което да бъде спешно преразгледано, за да се постигне осезаемо намаляване на административната тежест за МСП.

Основни послания на Европалати

Мрежата от европейски търговски палати счита създаването на балансирана, пропорционална и гъвкава нормативна уредба за бизнес средата като задължително условие за функциониране на конкурентоспособен ЕС.

Както посочи икономическото проучване на Eвропалати (EES2025), публикувано през ноември, повечето предприемачи определят сложната регулаторна рамка като предизвикателство за 2025 г.

Европалати приветства ангажимента на Комисията да намали задълженията за докладване на нефинансова информация с 25%, а за МСП с 35%. Европалати също приветства идентифицирането на регулаторните тежести и опростяването на правото на ЕС като ключови приоритети за новия мандат на ЕС.

Европалати призовава Комисията да оцени кумулативното въздействие на законодателството върху МСП и картографирайки обременяващите области, да продължи с прилагането на цялостна европейска програма за намаляване на регулаторната тежест.

За постигане на смислено и осезаемо намаление на регулаторната тежест, Европалати също се застъпва за ясна стратегия и методология и въвеждането на лесно достъпна информация и индикатори за осъществяване на прозрачен мониторинг и консултации относно напредъка в тази посока.

Законодателство, което не е изготвено в съответствие с принципите на по-доброто регулиране, рискува да навреди на европейската икономика и жизнеспособността на бизнеса. Службите на Комисията следва винаги да извършват задълбочени оценки на въздействието, които да отразяват действителността на място и да гарантират законодателство  в защита на МСП. Всяка оценка на въздействието трябва да изброява всички задължения, произтичащи от предложението.

Съветът за регулаторен контрол (RSB) следва да продължи да подобрява позицията си при всяко издаване на отрицателно становище. Жалко е, от гледна точка на МСП, да се отбележи, че качеството на закона страда, ако (отрицателните) становища на RSB са игнорирани в резултат на политическия натиск за постигане на цел, пренебрегвайки принципа „Мислете първо за малките“. Освен това, като се има предвид, че по-доброто законотворчество е споделена отговорност, Европейският парламент и Съветът на ЕС трябва да бъдат особено внимателни към процеса на въвеждане на изменения и тяхното въздействие върху МСП и конкурентоспособността на Европа.

По-конкретно, инициативите в рамките на Зелената сделка оказват силно влияние върху оперативната дейност и капацитет на милиони фирми. По-специално, некоординираното прилагане на инициативи като CBAM, CSDDD, EUDR и CSRD. Тъй като Комисията признава сложната регулаторна среда, създадена от такива инициативи, Европалати призовава за цялостно преразглеждане на подхода при подготовката на подобни законодателни инициативи.

Европалати е подготвил списък от 60 предложения за постигане на по-гъвкава и управляема регулаторна среда за европейските предприятия в областите:

• Политика за потребителите и защита на данните

• Околна среда и устойчивост

• Политика по труда

• Безопасност на продукта

• Търговия и митници

• Индустрия и стандарти

• Прозрачност и бизнес отчетност.

Списъкът не трябва да се счита за изчерпателен и идентифицираните тежести не са класирани според тяхното значение и ефект. Първата част от списъка се отнася до вече прието законодателство, докато втората част идентифицира тежестта върху бизнеса в законодателните предложения на ниво ЕС, които все още не са приети.

Пълните предложения, вкл. законодателна справка,  причина за административна тежест, предложени подобрения, са достъпни тук