Икономическият растеж на Виетнам, който беше 6,2% през 2016 година и 6,81% през 2017 година, е сред най-високите в света. Въпреки това, натискът върху държавния дълг подтикна властите да определят амбициозни цели за намаляване на бюджетния дефицит. Правителството и Националното събрание обещаха да задържат дефицита в средносрочен план, което ще бъде постигнато чрез постепенна фискална консолидация, за да се постигне баланс между приходите и разходите. Според Азиатската банка за развитие, това ще бъде предизвикателство и ще изисква по-задълбочена данъчна реформа, по-добро управление на приходите и ефективни публични разходи. Поради проблеми с бюджетния дефицит, Министерството на финансите ще продължи да контролира стриктното събиране на данъците и изразходването на държавния бюджет.
Увеличаването на производителността на труда, повишаването на конкурентоспособността и подобряването на бизнес средата продължават да бъдат най-важните приоритети на правителството.
Всичко това оказва влияние на бизнеса с вина и спиртни напитки.
Виетнам е сред първите десет страни в света, в които се консумира най-много бира. Бирата представлява 94% от пазара на алкохолни напитки във Виетнам. През 2016 година Виетнам произведе 3,78 милиарда литра бира, което представлява увеличение с 9,3% в сравнение с 2015 година и с 40,72% спрямо 2010 година. Компанията „Saigon Alcohol Beer and Beverages Corporation“ е най-големият производител на бира във Виетнам с общо 1,6 милиарда литра през 2016 година. На второ място е „Hanoi Alcohol and Beverages Corporation“ с 717,4 милиона литра. След тях се нареждат чуждестранни производители като „Heineken“ и „Carlsberg“. Секторът за производство на бира във Виетнам си е поставил за цел да произведе 4,1 милиарда литра годишно до 2020 година и 5,5 милиарда литра до 2035 година.
Официалният пазар на високо алкохолни напитки във Виетнам през 2016 година надхвърли 43 милиона литра. През същата година, официалният пазар на вино 14,6 милиона литра. Домашното производство на алкохол се изчислява на около 275 милиона литра.
Според данни на Световната здравна организация, нелегалният алкохол във Виетнам е повече от 70% от алкохола, консумиран в страната.
Населението на Виетнам расте бързо и вече приближава до 100 милиона души. Всяка година, един милион нови потребители влизат в групата за законно използване на алкохол. Междувременно, средната класа на Виетнам се е удвоила до 33 милиона души и нарастването на доходите на населението създава по-голямо търсене от страна на потребителите.
Европейският съюз подкрепя ангажиментите на виетнамското правителство за интеграция в международната търговия и за по-голяма либерализация на икономиката, която се очаква да насърчи икономическия растеж във Виетнам.
Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, което се очаква да влезе в сила скоро, ще улесни достъпа на вина и спиртни напитки от ЕС до виетнамския пазар. С влизането в сила на споразумението ще започне стриктно прилагане на европейската защита на марката и географските указания, както и инициатива за реформи, които да опростят административните мерки и да хармонизират съществуващите във Виетнам регламенти с международните практики.
Предвиденото в споразумението постепенно облекчаване на тарифните бариери ще подкрепи вноса на вина и спиртни напитки с платени данъци и такси. Въпреки очакваните ползи от тарифните съкращения, договорени в рамките на Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, те са компрометирани от проведените реформи на „Специалния данък върху потреблението“. Тези реформи оказват силно въздействие върху вината и спиртните напитки, идващи от Европейския съюз. В резултат на тези реформи, общата данъчна тежест се е увеличила повече от два пъти и поставя на изпитание европейските фирми, продаващи алкохол във Виетнам.
Същевременно, виетнамското правителство прие през последните няколко години редица постановления, които въведоха положителни промени и премахнаха ненужните ограничения при производството и търговията с алкохол.
Практиката във Виетнам показва, че успешно се продават вина на държави като Италия, Франция, Австралия, Чили и други, които организират дегустации на вина и национални участия на винопроизводители в изложения във Виетнам. Самостоятелно навлизане винопроизводители на виетнамския пазар е много трудно и почти невъзможно.
Най-голямото изложение за напитки и хранителни продукти – „Vietfood & Beverage 2018“ ще се проведе от 8 до 11 август 2018 година в град Хошимин, Виетнам. Смятам, че това е една прекрасна възможност, да се представят продуктите на българските винопроизводители.
СТИВ-Хошимин е на разположение за съдействие на всички български компании, които биха искали да навлязат на виетнамския пазар със своите вина и спиртни напитки.
Изготвил: Олег Маринов
Ръководител на СТИВ-Хошимин