Назад

Пазарът на минерална, изворна и трапезна вода във Виетнам


СТИВ - Хошимин

Производството на бутилирана минерална и изворна вода във Виетнам през 2024 година достигна до 1,1 милиарда литра, а на бутилирана трапезна вода - 2,9 милиарда литра. През последните 10 години се отчита среден годишен ръст от 4,74% на продажбите на бутилирана вода. Прогнозата за 2025 година е, производството на бутилирана вода във Виетнам да достигне 4,2 милиарда литра.

Търсенето на бутилирана вода в страната нараства с постоянен темп през последните години и очакванията са, да достигне до стойност от 3,1 милиарда щатски долара през 2025 година.

 Основните конкуренти в производството на вода за пиене във Виетнам са фирмите VINH HAO, SUNTORY PEPSI, COCA-COLA и NESTLE. Виетнамският пазар на минерална, изворна и трапезна вода е високо конкурентен и за дял в него се борят няколко местни и чуждестранни компании. Пандемията от COVID-19 увеличи търсенето, в резултат на което приходите от продажба на вода във Виетнам се увеличават с всяка измината година.

        Във Виетнам се внася бутилирана вода от различни държави, като най-големите големите обеми се правят от Тайланд, Малайзия и Китай. Страната осъществява и износ на бутилирана вода, като основните и външни пазари са Камбоджа и Лаос.

        Дистрибуцията и продажбата на бутилирана вода във Виетнам е насочена към супермаркетите, магазините за удобна продажба, хотелите, ресторантите и увеселителните заведения. Пазарът на бутилирана вода във Виетнам включва над 700 супермаркета, 125 търговски центрове и десетки хиляди магазини за търговия на дребно, хотели, ресторанти и други места за продажби.

 Пазарът на бутилирана вода се доминира от „Aquafina“ на Suntory PepsiCo, „La Vie“ на Nestle, Vinh Нао, „Sapuwa“ на Saigon Purified Water, „Joy“ на Coca-Cola и още около 20 други марки, които са в този пазарен сегмент.

Основните марки бутилирана вода, които се предлагат и са най-продаваните на виетнамския пазар са следните:

  1. „Aquafina“
    Продукт на компанията Suntory PepsiCo – Vietnam, която официално е стъпила на виетнамския пазар през месец април 2002 година. „Aquafina“  е водеща марка пречистена бутилирана вода във Виетнам. Обработена е посредством процеса на филтрация „Hydro 7“ на PEPSI, който осигурява високо качество и отличен вкус на водата. Най-продаваната марка бутилирана вода във Виетнам се дистрибутира от фирма THE WATER MAN - www.thewaterman.vn,  която е лидер в доставките на вода в страната. Продажбите на водата „Aquafina“ за 2024 година са надхвърлили 1 милиард щатски долара.
  1. „Lavie“
    „Lavie“ е известна марка минерална вода, произвеждана от известната в целия свят компания NESTLE.  Тази марка вода се предлага от NESTLE WATER - Vietnam  от 1992 година. Оттогава е с увеличаващи се всяка година продажби, тъй като е предпочитана от виетнамските потребители марка. С поддържано постоянно добро качество продажбите на „Lavie“ за 2024 година са достигнали 750 милиона щатски долара.   
  1. „Vinh Hao“
    „Vinh Hao“ е известна от близо 100 години марка минерална вода във Виетнам. Популярна с високото си качество, тази минерална вода е на виетнамския пазар от 1928 година. Добива се от минерални извори в областта Tuy Phong в провинция  Binh Thuan. Тази марка минерална вода се продава както във Виетнам, така и се изнася за САЩ, Австралия, Канада и Тайван. Годишният оборот от продажбите на тази марка вода за 2024 година е над 200 милиона щатски долара.
  1. „Vikoda“
    „Vikoda“ е марка на Khanh Hoa Mineral Water Joint Stock Company, и е на виетнамския пазар от 1990 година. Позната марка вода е за потребителите в страната от много години. Добива се от алкален минерален извор на дълбочина от 220 метра. Има алкално pH = 9,0. Продажбите на тази марка вода за 2024 година възлизат на сумата от 100 милиона щатски долара.
  1. „I-on Life“
    „I-on Life“ е виетнамска марка бутилирана вода. Произвежда се от  Hoang Minh Water Joint Stock Company в град Хошимин. Компанията е създадена през 2008 година и за периода на съществуването си е заела  водещо място производството на бутилирана вода във Виетнам. Главният й продукт „I-on Life“, е вода с естествени алкални йони, добита от рядък природен източник и алкализирана посредством използване на модерна технология за електролиза на групата OSG от Япония. Продажбите на тази марка вода за 2024 година възлизат на 600 милиона щатски долара.
  1. „Satori“
    „Satori“ е марка минерална вода, която се произвежда от 2017 година в индустриалния парк Long Hau в провинция Long An. Пречиства се посредством съвременна технология и се дистрибутира основно в град Хошимин. Продажбите на тази марка вода за 2024 година възлизат на 100 милиона щатски долара.
  1. „Vital“
    „Vital“ марка естествена минерална вода, която се добива от 1996 година от извор на дълбочина 450 метра и е богата на полезни за здравето на човека минерали. Тази вода, произведена според италиански стандарти, се продава в цял Виетнам и има оборот за 2024 година около 200 милиона щатски долара.
  1. „Sapuwa“
    „Sapuwa“ е марка минерална вода на фирмата Saigon Pure Water Co., Ltd., създадена през 1992 година. Компанията е специализирана в производството на пречистена вода. Използва природни водни източници. Водата се филтрира и стерилизира като се използва озон. През 2024 година е продадена вода с марката „Sapuwa“ в размер на 100 милиона щатски долара.

Пазарът на бутилирана минерална, изворна и трапезна вода във Виетнам през последните десетина години се разшири няколко пъти в резултат на повишеното търсене от потребителите. Промяната в начина на живот на виетнамците в посока на по-голяма грижа за здравето доведе до засилено търсене на бутилирана вода. Особено в на контекста на пандемията от Covid - 19, консумацията на бутилирана вода стана безспорна тенденция.

 

Конкуренцията на пазара на бутилирана вода е много голяма, тъй като се появиха много нови местни и чуждестранни марки минерална, изворна и трапезна вода. Дистрибуцията на вода във Виетнам изисква създаване на складова мрежа, от която да се зареждат търговските обекти. С такива складове разполагат големите търговски фирми, които зареждат супермаркетите, магазините за търговия на дребно, хотелите и ресторантите. Налагането на нови марки бутилирана минерална, изворна и трапезна вода изисква време от няколко години и голям маркетингов бюджет, което се явява голямо предизвикателство пред фирмите, които искат да влязат в този сектор на виетнамския пазар.

Изготвил:
Олег Маринов
Ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси в град Хошимин
Тел.: +84 906 94 11 62(Viber, WhatsApp)
E-mail: o.marinov@mi.government.bg