СТИВ - Хошимин
Производството на бутилирана минерална и изворна вода във Виетнам през 2024 година достигна до 1,1 милиарда литра, а на бутилирана трапезна вода - 2,9 милиарда литра. През последните 10 години се отчита среден годишен ръст от 4,74% на продажбите на бутилирана вода. Прогнозата за 2025 година е, производството на бутилирана вода във Виетнам да достигне 4,2 милиарда литра.
Търсенето на бутилирана вода в страната нараства с постоянен темп през последните години и очакванията са, да достигне до стойност от 3,1 милиарда щатски долара през 2025 година.
Основните конкуренти в производството на вода за пиене във Виетнам са фирмите VINH HAO, SUNTORY PEPSI, COCA-COLA и NESTLE. Виетнамският пазар на минерална, изворна и трапезна вода е високо конкурентен и за дял в него се борят няколко местни и чуждестранни компании. Пандемията от COVID-19 увеличи търсенето, в резултат на което приходите от продажба на вода във Виетнам се увеличават с всяка измината година.
Във Виетнам се внася бутилирана вода от различни държави, като най-големите големите обеми се правят от Тайланд, Малайзия и Китай. Страната осъществява и износ на бутилирана вода, като основните и външни пазари са Камбоджа и Лаос.
Дистрибуцията и продажбата на бутилирана вода във Виетнам е насочена към супермаркетите, магазините за удобна продажба, хотелите, ресторантите и увеселителните заведения. Пазарът на бутилирана вода във Виетнам включва над 700 супермаркета, 125 търговски центрове и десетки хиляди магазини за търговия на дребно, хотели, ресторанти и други места за продажби.
Пазарът на бутилирана вода се доминира от „Aquafina“ на Suntory PepsiCo, „La Vie“ на Nestle, Vinh Нао, „Sapuwa“ на Saigon Purified Water, „Joy“ на Coca-Cola и още около 20 други марки, които са в този пазарен сегмент.
Основните марки бутилирана вода, които се предлагат и са най-продаваните на виетнамския пазар са следните:
-
„Aquafina“
Продукт на компанията Suntory PepsiCo – Vietnam, която официално е стъпила на виетнамския пазар през месец април 2002 година. „Aquafina“ е водеща марка пречистена бутилирана вода във Виетнам. Обработена е посредством процеса на филтрация „Hydro 7“ на PEPSI, който осигурява високо качество и отличен вкус на водата. Най-продаваната марка бутилирана вода във Виетнам се дистрибутира от фирма THE WATER MAN - www.thewaterman.vn, която е лидер в доставките на вода в страната. Продажбите на водата „Aquafina“ за 2024 година са надхвърлили 1 милиард щатски долара.
-
„Lavie“
„Lavie“ е известна марка минерална вода, произвеждана от известната в целия свят компания NESTLE. Тази марка вода се предлага от NESTLE WATER - Vietnam от 1992 година. Оттогава е с увеличаващи се всяка година продажби, тъй като е предпочитана от виетнамските потребители марка. С поддържано постоянно добро качество продажбите на „Lavie“ за 2024 година са достигнали 750 милиона щатски долара.
-
„Vinh Hao“
„Vinh Hao“ е известна от близо 100 години марка минерална вода във Виетнам. Популярна с високото си качество, тази минерална вода е на виетнамския пазар от 1928 година. Добива се от минерални извори в областта Tuy Phong в провинция Binh Thuan. Тази марка минерална вода се продава както във Виетнам, така и се изнася за САЩ, Австралия, Канада и Тайван. Годишният оборот от продажбите на тази марка вода за 2024 година е над 200 милиона щатски долара.
-
„Vikoda“
„Vikoda“ е марка на Khanh Hoa Mineral Water Joint Stock Company, и е на виетнамския пазар от 1990 година. Позната марка вода е за потребителите в страната от много години. Добива се от алкален минерален извор на дълбочина от 220 метра. Има алкално pH = 9,0. Продажбите на тази марка вода за 2024 година възлизат на сумата от 100 милиона щатски долара.
-
„I-on Life“
„I-on Life“ е виетнамска марка бутилирана вода. Произвежда се от Hoang Minh Water Joint Stock Company в град Хошимин. Компанията е създадена през 2008 година и за периода на съществуването си е заела водещо място производството на бутилирана вода във Виетнам. Главният й продукт „I-on Life“, е вода с естествени алкални йони, добита от рядък природен източник и алкализирана посредством използване на модерна технология за електролиза на групата OSG от Япония. Продажбите на тази марка вода за 2024 година възлизат на 600 милиона щатски долара.
-
„Satori“
„Satori“ е марка минерална вода, която се произвежда от 2017 година в индустриалния парк Long Hau в провинция Long An. Пречиства се посредством съвременна технология и се дистрибутира основно в град Хошимин. Продажбите на тази марка вода за 2024 година възлизат на 100 милиона щатски долара.
-
„Vital“
„Vital“ марка естествена минерална вода, която се добива от 1996 година от извор на дълбочина 450 метра и е богата на полезни за здравето на човека минерали. Тази вода, произведена според италиански стандарти, се продава в цял Виетнам и има оборот за 2024 година около 200 милиона щатски долара.
-
„Sapuwa“
„Sapuwa“ е марка минерална вода на фирмата Saigon Pure Water Co., Ltd., създадена през 1992 година. Компанията е специализирана в производството на пречистена вода. Използва природни водни източници. Водата се филтрира и стерилизира като се използва озон. През 2024 година е продадена вода с марката „Sapuwa“ в размер на 100 милиона щатски долара.
Пазарът на бутилирана минерална, изворна и трапезна вода във Виетнам през последните десетина години се разшири няколко пъти в резултат на повишеното търсене от потребителите. Промяната в начина на живот на виетнамците в посока на по-голяма грижа за здравето доведе до засилено търсене на бутилирана вода. Особено в на контекста на пандемията от Covid - 19, консумацията на бутилирана вода стана безспорна тенденция.
Конкуренцията на пазара на бутилирана вода е много голяма, тъй като се появиха много нови местни и чуждестранни марки минерална, изворна и трапезна вода. Дистрибуцията на вода във Виетнам изисква създаване на складова мрежа, от която да се зареждат търговските обекти. С такива складове разполагат големите търговски фирми, които зареждат супермаркетите, магазините за търговия на дребно, хотелите и ресторантите. Налагането на нови марки бутилирана минерална, изворна и трапезна вода изисква време от няколко години и голям маркетингов бюджет, което се явява голямо предизвикателство пред фирмите, които искат да влязат в този сектор на виетнамския пазар.
Изготвил:
Олег Маринов
Ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси в град Хошимин
Тел.: +84 906 94 11 62(Viber, WhatsApp)
E-mail: o.marinov@mi.government.bg