Продажбата на фалшиво спортно оборудване (като футболни топки, спортни шлемове, тенис ракети, ски, уреди за гимнастика и скейтбордове) причинява загуби за 500 млн. евро всяка година на законните предприятия в ЕС.
Нова студия на Ведомството за хармонизация във вътрешния пазар (OHIM), показва, че загубите от продажби на фалшиво спортно оборудване в 28-те държави-членки на ЕС , без да се включват спортните облекла и обувки, се равнява на близо 6,5% от общите продажби в сектора.
Тези изгубени приходи водят до загубата на около 2 800 работни места, тъй като законните производители и търговци произвеждат и продават по-малко оригинални продукти, отколкото биха могли при липса на фалшификации, и затова наемат по-малко работници.
Проучването, публикувано чрез Европейската обсерватория на нарушенията на права върху интелектуална собственост, администрирана от OHIM, оценява също и косвените щети от търговията с фалшификати.
Aко се вземе предвид и последващият ефект върху доставчиците, които получават по-малко поръчки, законният бизнес в ЕС губи още 360 млн. приходи от продажби заради фалшификацията на спортното оборудване. Имайки предвид, че производителите и търговците на фалшификати не плащат данъци, социални осигуровки и ДДС, не се събират и над 150 млн. евро от държавните приходи в целия ЕС в този сектор.
Президентът на OHIM, Антонио Кампиньош, заяви по този повод: „Всеки ден милиони хора в ЕС спортуват и се наслаждават на играта. Много малко от тях обаче знаят за икономическите вреди, причинени от фалшификацията на спортно оборудване в техните държави и на територията на целия ЕС. С тази поредица от студии ние изследваме икономическото въздействие на фалшифицирането и последствията от него по отношение на изгубени приходи и работни места в ЕС, сектор по сектор. Така ще покажем една цялостна картина на политиците и гражданите.”
Най-големите производители на спортно оборудване като процент от общата продукция в ЕС са Италия, Германия, Франция, Великобритания и Испания, а съответно по процент на загубите вследствие фалшифициране на изделия от този сектор на първо място е Франция, следвана от Испания, Италия, Великобритания и Германия.
Студията на ОНІМ е част от поредица проучвания на икономическото въздействие на фалшифицирането в редица сектори на територията на ЕС, които бяха проведени през последните месеци. Двата сектора, който беше разгледани досега са козметика и средства за лична хигиена, и облекла, обувки и аксесоари.
Източник: Патентно ведомство на Р България