Назад

Оценка относно Директива (ЕС) 2019/633 за нелоялните търговски практики във веригата за доставки на храни


Понастоящем Европейската комисия извършва оценка на Директива (ЕС) 2019/633 от  17 април 2019 г. относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти (наричана по-нататък „Директивата относно НТП“).

Директива 2019/633 относно НТП е правен инструмент, с който се цели доставчиците на селскостопански и хранителни продукти да бъдат защитени от нелоялни търговски практики (НТП) от страна на купувачите във веригата за доставки на храни. Общата цел на директивата беше да се гарантира по-справедливо третиране на земеделските стопани и на малките и средните доставчици, да се увеличат техните възможности за договаряне и да се подобри функционирането на вътрешния пазар.

Нелоялните търговски практики са практики, които са в разрез с принципите за добросъвестност и почтеност при сключването на сделки, драстично се отклоняват от нормите на етичното търговско поведение и се налагат едностранно от единия на другия търговски партньор. В директивата ясно са определени 10 забранени практики („черни“ практики) и шест практики, които са разрешени само, ако са предварително и ясно договорени („сиви“ практики).

За тази цел Европейският икономически и социален комитет (ЕИСК) стартира онлайн въпросник, за да събере информация от заинтересованите страни.

За да допълни оценката на ЕК, оценката на ЕИСК е насочена конкретно към това дали Директивата относно НТП:

  • е променила преговорната позиция на земеделските стопани, малките и средните доставчици и другите по-слаби оператори в хранителната верига в избраните държави,
  • е постигнала баланс между предотвратяването и възпирането на НТП и избягването на прекомерна тежест за засегнатите заинтересовани страни и дружества, като е гарантирала равнопоставеност и лоялна конкуренция,
  • съдържа подходящ брой и вид НТП, за да бъде тя ефективна и пропорционална, като това включва и транспонирането в избраните държави, 
  • е осигурила ефективни и пропорционални механизми за правоприлагане на национално равнище.
  • е спомогнала за насърчаването на култура на диалог и сътрудничество между участниците във веригата на доставки и между тях и публичните органи.

Този въпросник е насочен към различните участници от веригата за доставки на селскостопански храни. Те включват първични производители на селскостопански продукти (фермери и рибари); преработватели на земеделска продукция; дистрибутори, търговци на едро и дребно. Обратната връзка от икономическите участници, които са пряко активни във веригата за доставки на селскостопански храни, би допринесла много за получаване на цялостен поглед върху начина, по който полето преживява и възприема текущите практики и законодателство в областта.

Въпросникът е публикуван на следния интернет адрес:
https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/abd91b50-da45-c389-f8ec-c37ee516bfc9?surveylanguage=BG