Проучване на общественото мнение, проведено от Cedefop
Докато в други държави членки на Европейския съюз (ЕС) на професионалното образование и обучение (ПОО) се гледа като на по-низшестоящо в сравнение с общото образование, много българи считат, че това е по-бърз начин за намиране на добра работа, според проучване на общественото мнение относно ПОО, проведено от Cedefop (European Centre for the Development of Vocational Training).
Около 51 % от учениците от горния курс на средното образование в България следват програми за професионално обучение, в сравнение с 46 % в Германия и 49 % в ЕС като цяло. В повечето случаи учениците избират ПОО по съвет на семейството и приятелите, а и защото мислят, че то предоставя най-добрия шанс за намиране на работа. Проучването установи, че в сравнение с тези, които следват общообразователен курс, участниците в ПОО по-често посочват, че обучението им помага да развиват умения за общуване, способност за работа с други хора и инициативност и предприемачество.
Данните от проучването показват, че участниците в ПОО по-бързо намират работа. Около 50 % от участниците в ПОО са намерили работа преди или в рамките на един месец от завършване на образованието си в сравнение с 40 % от завършващите общ образователен курс. Около 61 % от респондентите в проучването потвърждават, че ПОО води до добре платена работа.
Възможно е също така държавните политики за превръщане на ПОО в привлекателен вариант за обучение да дават резултати. За разлика от повечето държави членки, българите не мислят за ПОО като „втора категория" образование за ученици с нисък успех. Около 72 % от частниците в ПОО, участвали в проучването, заявяват, че биха препоръчали професионалното образование на млад човек; само 25% от следвалите общ образователен курс биха го препоръчали. Около 94 % от учащите в горния курс на ПОО в България също така заявяват, че като цяло са напълно доволни от качеството на обучението, което са получили, от придобитите от тях общи и практически умения и от наличното оборудване. Това е доста над средното за ЕС равнище от 87 % и втори по големина резултат след Малта, където цифрата е 96 %.
Разбира се, има още какво да се направи. Според проучването 65 % смятат, че българското правителство следва да инвестира по-скоро в ПОО, отколкото в общо образование. В момента се обсъжда увеличаването на практическото обучение в горните класове на средното професионално образование в България и на разработването на основани на резултатите учебни програми за ПОО (усвоените умения в края на всякакви видове обучение, не само в училище).
В България е постигнат напредък в премахването на несправедливите стереотипи по отношение на ПОО и превръщането му в привлекателен вариант за обучение. От това могат да се поучат останалите държави членки.