Брой 42 (552), 04-03-2014
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

БИЗНЕС СРЕДА

НСИ: Общият показател на бизнес климата през февруари запазва нивото си от предходния месец


През февруари 2014 г. общият показател на бизнес климата[1] запазва нивото си от предходния месец. Това съобщи Националният статистически институт. Анкетите отчитат подобрение на показателя в промишлеността и строителството и намаление в търговията на дребно и сектора на услугите.

Промишленост. Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” се повишава с 1.5 пункта в сравнение с януари поради по-оптимистичните оценки на мениджърите относно бизнес състоянието на предприятията. Настоящата производствена активност обаче се оценява като леко намалена, докато в очакванията за дейността в отрасъла през следващите три месеца се наблюдава известно подобрение.

Най-сериозните пречки за развитието на бизнеса в бранша продължават да са свързани с несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене от страната, посочени съответно от 54.7 и 42.4% от промишлените предприемачи.

По отношение на продажните цени мениджърите очакват те да останат без промяна през следващите три месеца.

Строителство. През февруари съставният показател „бизнес климат в строителството” нараства с 2.7 пункта, което се дължи на подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Прогнозите им по отношение на строителната активност през следващите три месеца са също по-благоприятни. Анкетата отчита и намаление на броя на клиентите със закъснения в плащанията.

Основният фактор, затрудняващ дейността в отрасъла, остава несигурната икономическа среда, макар през последния месец да се наблюдава намаление на отрицателното му въздействие. На второ и трето място са факторите „финансови проблеми” и „конкуренция в бранша”.

Относно продажните цени в строителството очакванията на мениджърите са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.

Търговия на дребно. Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” се понижава с 2.1 пункта спрямо предходния месец поради влошените очаквания на търговците на дребно за  бизнес  състоянието  на предприятията през следващите шест месеца. Същевременно обаче прогнозите им относно обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца са по-благоприятни.

През февруари анкетата отчита засилване на негативното влияние на фактора „конкуренция в бранша” (с 13.1 пункта), който измества затрудненията на предприятията, свързани с несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене.

По отношение на продажните цени по-голямата част от търговците на дребно предвиждат те да останат без промяна през следващите три месеца.

Услуги[2]. През февруари съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” намалява с 3.0 пункта, което се дължи на по-неблагоприятните оценки на мениджърите за настоящото бизнес състояние на предприятията. Мненията им по отношение на настоящото търсене на услуги са по-резервирани, докато очакванията им за следващите три месеца се подобряват.

Несигурната икономическа среда и конкуренцията в бранша продължават да са основните фактори, ограничаващи развитието на бизнеса в отрасъла, като през последния месец се наблюдава намаление на отрицателното им въздействие.

Относно продажните цени мениджърите предвиждат запазване на тяхното равнище през следващите три месеца


   [1] Общият показател на бизнес климата е претеглена средна аритметична на четири отраслови показателя на бизнес климата - в промишлеността, строителството, търговията на дребно и сектора на услугите, като последният показател е включен в общия динамичен ред от май 2002 година.

[2] Без търговия.

 

НОВИНИ ОТ БТПП
Съвет GS1 България към БТПП прие програмата си за следващите две години
Технологично обновяване на информационната система и предоставяне на нови услуги на фирмите – акценти в програмата Още
ЕИСК прие препоръки относно рамка за качество на стажовете
През последните две десетилетия стажовете се превърнаха във важна стъпка към пазара на труда за младите хора Още
Обучение за туроператори и туристически асоциации по проект RECULTIVATUR
Конкретни съвети за идентифицирането, развитието и представянето на туристически продукти на националния и на международния пазар Още
Семинар на тема „Възстановяване на акциз, проверки и ревизии на данъчни складове”
Специализираният семинар е насочен към икономическите оператори Още
НОВИНИ ОТ РЕГИОНАЛНИ ПАЛАТИ
Търговско-промишлена камара – Пловдив откри училище по роботика
Обучението по роботика е пилотен проект на Центъра за иновации и обучение по дигитални технологии и цели да учи децата на програмиране чрез игра Още
ИКОНОМИКА - АНАЛИЗИ, ПРОГНОЗИ
БНБ: Икономиката през 2014 г. ще се ускори
Централната банка прогнозира, че през първото тримесечие на 2014 г. слабата отрицателна годишна инфлация ще се запази Още
БИЗНЕС СРЕДА
НСИ: Общият показател на бизнес климата през февруари запазва нивото си от предходния месец
Подобрение на показателя в промишлеността и строителството и намаление в търговията на дребно и сектора на услугите Още
ЗА ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ
МИЕ предлага проект на Стратегия за устойчиво развитие на туризма в България
Проектът има характер на Пре-мастер план, който ще бъде развиван по отделните си модули, по туристически продукти и по райони във времето Още
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
По-иновативна Европа с все още големи регионални различия
България, Латвия и Румъния са скромните новатори, с резултати в областта на иновациите доста по-ниски от средното за ЕС Още