Назад

Новата гаранционна схема в туризма ще засегне всяка фирма в бранша и клиентите ѝ




Снимки: ОБТ

Новата гаранционна схема в туризма ще засегне всяка фирма и нейните клиенти. Досегашните застраховки покриваха 23 до 27% от щетите, които потребителите биха понесли при евентуален фалит на туроператора. Сега реалният бизнес има лукса да избере най-добрия модел, който би паснал на дейността му. По тази причина той е особено чувствителен към предложения от Министерство на туризма текст, чието обществено обсъждане приключва на 2 септември. С тези думи председателят на Обединение „Бъдеще за туризма” Павлина Илиева откри на 27 август работна среща, на която се даде гласност на предложените текстове за промяна на Закона за туризма, които се отнасят до новата гаранционна схема, за която туроператорите настояват от години. Въвеждането ѝ е продиктувано от Директива (ЕС) 2015/2302 за пакетните пътувания от 25.11.2015 г.

В срещата взеха участие и лидерите на Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА), Сдружение "Туризъм" и наскоро учредената Българска асоциация за устойчив туризъм.

Досегашната концепция на застраховане при фалит на туроператора не е ефективна. На пазара оперират 1480 компании с лиценз на туроператор, някои са с обороти милиони левове, но само четирима от тях са с най-високото застрахователно покритие от 1,4 милиона. Застрахователната полица на 1100 са с покритие 25 000 лв., подчерта Илиева.

ОБТ още веднъж категорично се обяви против легитимирането с промените в закона на нов правен субект „туроператор Б”, което противоречи на Директивата. „Налагат се няколко въпроса, на които проектозаконът не дава отговор – как ще бъдат формирани вноските, как появата на „туроператор Б” ще бъде защитена пред ЕС и кой ще контролира разходването на фонда. Впрочем в предложените текстове изцяло липсва глава „Контрол””, допълни Илиева.

Заместник-председателят на БАТА проф. Георги Рачев припомни, че промените се обсъждат в работната група от 2021 г. „И ненадейно се промъкна едно текстче, което няма нищо общо с обсъжданите. От него не става ясно кой, кога и как ще издава онова малко важно листче, с което ще се гарантират правата на потребителите при фалит на туроператора”, изтъкна  професорът.

Според Байко Байков от Българската асоциация за устойчив туризъм държавата няма място в администрирането на този фонд. „Категорично трябва да се отхвърли и екзотичната идея за инвестиции”, добави той. Колегата му Димитър Попов също призна, че навсякъде в Европа гаранционният фонд е самостоятелно и самоиздържащо се юридическо лице.

До 2 септември четирите работодателски организации ще внесат становищата си в Министерство на туризма.