БТПП проведе експресно анкетно проучване сред членовете във връзка с възможностите на фирмите за изплащане на Великденски бонуси. Експресното проучване бе извършено по искане на bTV.
Резултатите сочат, че делът на фирмите, които планират да дадат бонуси на служителите си за Великден, е 42%, за сравнение през 2011 те са 44,1%. Има известен спад, дължащ се на несигурната икономическа среда – повишаване на цените на природния газ и електроенергията, увеличение на осигурителните прагове по административен начин, нарастване на минималната работна заплата – това са разходи за труд, които не съответстват на ръста на производителността на труда и на ръста на добавената стойност.
Все по-голям брой фирми считат, че бонуси се дават за постигнати резултати, а не за празници. Размерът на бонусите зависи от състоянието на фирмата: до 100 лв. при 50% от фирмите, между 100 и 200 лв. при 11%, над 200 лв. при 33% от фирмите.
Като мотив за раздаването на бонусите основно в отговорите е посочена традицията – фирмите задържат известна сума, за да раздават бонуси по празниците. Има очаквания в служителите и независимо от състоянието на фирмите, бонуси ще се дадат – дори при 40% от фирмите, които икономически са в застой. При 21% от анкетираните мотивът е доброто състояние на фирмата (през 2011 г. този процент е 35,3%).
Тези, които няма да дадат бонуси, сочат като основна причина икономическото състояние на фирмите. През тази година фирмите с ръст са 21%, при 35.3% през 2011; в застой са 51%, при 39.2% през 2011; в спад са 28% при 25.5% през 2011.
Има интересни нюанси в отговорите през при тазгодишното проучване:
50% от анкетираните фирми са от промишлеността, 21% - от търговията, 25% - от услугите и 4% от селското стопанство.