Бизнесът залага на качеството, за да подобри пазарните си позиции и се надява на адекватно партньорство от страна на държавата. Това показват резултатите от анкетно проучване, проведено от БТПП сред членовете на Палатата. Допитването е във връзка с актуалната икономическа ситуация у нас и възможностите за разширяване на българския износ.
Българските фирми са разтревожени от продължаващата слаба икономическа активност в ЕС, дори над половината от анкетираните (52%) съобщават, че проблемите в ЕС ги карат да се преориентират към нови пазари в по-далечна перспектива.
Все пак, в краткосрочен план, 40% от фирмите виждат възможности за растеж на износа им през следващата една година. 34% от анкетираните очакват ръст на българския експорт в някои държави от БРИКС (Бразилия, Русия, Индия, Китай и Южна Африка).
Като основни пречки при експорта българските износители посочват трудностите при намирането на партньори (при 38%) и недостигът на капитал за финансиране (при 36% от анкетираните). Русия, Сърбия, Турция и Украйна най-често се посочват като дестинации, в които фирмите имат затруднения при реализиране на продажби.
Бизнесът определя качеството на стоките (според 62% от фирмите) и намирането на подходящи партньори (според 52%) като двете водещи области, в които българските фирми е необходимо да работят за повишаване на експортните възможности.
„За БТПП е окуражаващо, че българският бизнес осъзнава, че най важното условие за успеха на който и да е пазар е качеството на стоките и услугите“, коментира председателят на БТПП Цветан Симеонов.
Очакванията за експортно ориентираните фирми са за подкрепа и съдействие, насочени към подобряване на обслужването от държавните институции и облекчаване на условията по експортно кредитиране. 73% от анкетираните заявяват, че трябва да се подобри обслужването от държавните институции. Малко над половината (56%) считат, че е необходимо облекчаване на условията по експортното кредитиране; 35% - разчитат на форуми между български фирми и чуждестранни партньори. 31% от анкетираните определят подобряването на инфраструктурата като стъпка за насърчаване на износа; 24% са категорични, че е необходимо облекчаване на митническото обслужване.
Според председателя на БТПП всяка партия, която включи в икономическата си програма тези мерки, би могла да има подкрепата на експортно ориентирания бизнес.
-------------
По данни на Националния статистически институт, публикувани на 9 април, през периода януари - февруари 2013 г. износът на България за трети страни се увеличава с 20.2% спрямо съответния период на предходната година и е в размер на 2.8 млрд. лв., a вносът нараства с 14.1% и е на стойност 3.3 млрд. лева. Турция, Китай, Руската федерация, Сърбия, САЩ и Бившата югославска република Македония формират 46.4% от износа за трети страни.