БТПП проведе анкетно проучване през м. декември 2011 г. по електронен път за мнението на българския бизнес за най-динамично разрастващия се канал за търговия в световен мащаб.
Резултати от проучването показват, че 26% от анкетираните фирми са използвали възможностите за продажби на стоките/услугите си чрез интернет. Този дял може да се оцени като значителен, имайки предвид, че електронната търговия не е подходяща за реализация на всички стоки или услуги, и е индикатор, че все повече предприятия използват уеб пространството, за да достигнат по-лесно и с по-малко разходи до своите клиенти.
За основната част от фирмите (83%) интернет търговията представлява под 1% от реализирания им оборот през годината. За останалите 17% онлайн продажбите са между 2 и 10% от приходите им през годината.
Ниският относителен дял на стоките и услугите, които се продават през интернет, са показателни за все още недостатъчното навлизане на интернет продажбите като дистрибуционен канал.
На въпрос „Какво е отношението Ви към онлайн продажбите на стоки или услуги” отговорите са както следва:
Предимно положителното отношение към онлайн продажбите подсказва за потенциала в разширяване на обхвата и увеличаване на количествата, продадени през интернет в близко бъдеще.
Като причини за все още неизползване на продажби чрез интернет анкетата сочи разнородни отговори (фирмите са посочили повече от един отговор):
47% от фирмите, участвали в допитването, планират в близко бъдеще да се включват в електронната търговия с продажби на стоки или услуги. Също толкова е и делът на фирмите (47%), които не възнамеряват да използват интернет като инструмент за продажби на стоки или услуги. 6% не са посочили отговор.
Когато става въпрос за онлайн покупки на стоки или услуги от фирмите, 40 % от предприятията извършват онлайн покупка на стоки, сочат данните от проучването. При 66% от тези предприятия закупените стоки съставляват 1% от всички покупки.
72% от фирмите имат преди всичко положително отношение към покупките по интернет. Едва 14% имат негативно отношение към интернет покупките на стоки или услуги; 9% са заявили, че нямат отношение към тях (без отговор 5%).
Като причини да не купуват стоки или услуги чрез интернет в о тговорите на анкетираните се наблюдава относително по-голяма концентрация (фирмите са посочили повече от един отговор):
Анализът е изготвен от отдел „Икономически анализи и политика” при БТПП. Отделът има възможност за провеждане на проучвания и изготвяне на анализи в различни области. За контакти: тел. 02/8117 401; 02/8117 411, e-mail: ikontr@bcci.bg; ikan@bcci.bg