Търговско-икономическото представителство на Хонконг в Брюксел и Хонконгският съвет за търговско развитие организираха на 20 март семинар в София. Целта бе да се насърчат повече български компании да проучат бизнес потенциала и да се възползват от възможностите за успешен бизнес в региона.
Семинарът бе открит от зам.-представителя на Търговско-икономическото представителство на Хонконг в Брюксел г-жа Хини Лам. Тя акцентира, че уникалният принцип „една държава, две системи” работи добре от 1997 г. тази година Хонконг ще отпразнува своята 15-та годишнина като Специален административен район на Китайската Народна Република. Той се ползва с висока степен на автономност и свободи - свободна търговия, свободно движение на капитали, конвертируема валута. Хонконг e сред водещите финансови центрове в света.
Габриела Димитрова, директор Международно сътрудничество и международни организации в БТПП, приветства участниците в семинара – повече от 120 представители на българския бизнес. Според нея в момент на криза българските фирми търсят силни и стабилни партньори. Такива намират в лицето на фирми от Хонконг. От 2009 г. насам стокообменът между България и Хонконг бележи растеж, а износът от нашата страна нараства със средно 66%. През 11-те месеца на 2011 г. търговският стокообмен възлиза на 120 млн.щ.д.
Боряна Минчева, директор международно сътрудничество в Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, напомни, че много чуждестранни компании използват Хонконг като трамплин за разширяване на бизнеса си към Азия. Чуждестранните фирми, които работят там, могат да се конкурират с местните компании на равни начала и да се възползват от Споразумението за икономическо партньорство между Хонконг и континентален Китай при еднакви условия.
Г-жа Лам подчерта, че освен търговията с вино пред българските компании има добри бизнес възможности в шест икономически сектори: тестване и сертификация, медицински услуги, иновации и технологии, културни и творчески индустрии, екоиндустрия и образование.
Директорът на Хонконгския съвет за търговско развитие г-н Уинг Шам съобщи, че търговията между Хонконг и България е показала обещаваща положителна тенденция през 2011 г. Основни търговски продуктови групи са телекомуникационно оборудване и части, както и електрически елементи.
Участниците в семинара бяха поканени да участват и да посетят търговските панаири в Хонконг. Бяха представени две български компании, взели участие в подобни събития през 2011 г. Техни представители споделиха впечатленията си - отлична организация на събитията, огромни мащаби, силен интерес от страна на местните партньори, динамика и полезност на посещението.