Осем процента от продуктите в световната търговия са фалшификати и ролята на GS1 ще бъде решаваща за стабилизиране на пазара, внедряване на ефективни системи за проследимост и борба с фалшификатите – съобщи Цветан Симеонов, председател на БТПП и председател на Бюрото на Съвет GS1 България. Продължават пленарните заседания на Годишния глобален форум GS1 в Брюксел с участието на делегация от GS1 България.
Над 1,5 млрд. фалшиви стоки се намират на световния пазар е отчетено в рамките на проучване, представено на форума. Повече от половината от фалшификатите (53%) са в модната индустрия, а в бизнеса с лекарства 10 на сто В резултат от непълното или недостатъчното внедряване на системите за уникално маркиране и проследяване на продукти, лекарства и бързоразвалящи се стоки в комуникацията между фирмите се обменят един милиард фалшиви документи. Според експертите на GS1 бракуваните бързоразвалящи се стоки в световен мащаб за миналата година се равняват на 334 млрд. евро.
Фокус в работата на форума е мобилната търговия. През 2010 г. през мобилни устройства са реализирани над 2 млрд. продажби, през 2011 – 5 млрд., като през тази година се очакват 8 млрд. Експертите на GS1 прогнозират, че през 2015 г. стоките, които преминават през мобилната търговия, ще достигнат 300 милиарда. Затова се работи по разширяване на приложението на GS1 стандартите през мобилните телефони. Целта е да се направи възможна търговията от всякъде, както и проверка на надеждността на информацията за произхода, качествата и сроковете на всяка стока и продукт. Това е важно, за да се осигури стабилност и сигурност на пазара. В тази връзка GS1 се разглежда като основен гарант за надеждна информация.
GS1 Интернешънъл започва подготовка на Бяла книга за борба с фалшификатите. На тази основа GS1 България ще изработи свой вариант за българския пазар, за да се увеличи чувствителността в обществото по отношение на фалшивите стоки.
При обсъждането на приложението на стандартите GS1 за пресни продукти и зеленчуци е акцентирано за възможностите, които предоставя GS1 DataBar. Констатирано е, че 25% от пресните храни и продукти се бракуват поради липсата на ефективни средства за проследяване на сроковете за годност и качествена логистика по веригата производители – доставчици - търговци.
На форума бяха представени приложения, реализирани с GS1 DataBar, които решават този проблем. Показано бе решение, което дава възможност да се променят цените на продуктите, когато срокът на годност изтича, без да се налага да се правят нови етикети, тъй като цената на продукта не е отпечатана на него, а се проверява от потребителите на скенери, монтирани в търговската зала. Това технологично решение дава възможност да бъдат спрени от продажба стоки с вече изтекъл срок на годност.
Започналите разисквания днес, 14 февруари, са свързани с GS1-приложенията в здравеопазването и възможността стандартите GS1 да унифицират подходите в тази сфера.