Най-масово използваните административни услуги са на общинските администрации, МВР, НАП, НОИ и НЗОК
Потребители на административните услуги на общинските администрации са 74% от пълнолетните българи, другите най-масово използвани от граждани и фирми услуги са на МВР, НАП и Националния осигурителен институт, сочи национално представително социологическо проучване. Две трети от потребителите на административни услуги – граждани и фирми - са убедени, че служителите от администрацията работят професионално, 40% оценяват отношението към клиентите като добро. Четирима от всеки петима запитани са ползвали някоя от предлаганите над 2500 административни услуги. Най-честите потребители на услуги са граждани между 44 и 55 години, малко по-голям е процентът на жените спрямо мъжете. Две трети от респондентите декларират, че през последните 3 години не са променили начина на ползване на услуги, оставайки потребители „на гише“, една трета са се ориентирали към предлаганите услуги по електронен път. Само 4% от гражданите и фирмите са подавали сигнали и предложения за качеството на административното обслужване.
Над половината от представителите на фирмите и от гражданите нямат категорично мнение дали, ако бъдат лансирани иновативни инициативи за подобряване на работата на администрациите, те биха ги възприели. Силно разпространено сред анкетираните е мнението, че държавните служители са зависими от политиците, само 20% смятат, че служителите са изцяло политически неутрални.
Социологическото проучване, извършено от „Прогрес Консулт“, е една от реализираните дейности по проекта „Трансформация на административното обслужване“, представен на заключителна конференция на 12 декември в Министерския съвет.
Концепцията за регистрова реформа, изработена по проекта, вече е част от Стратегията на правителството за електронно управление. В управленската програма на кабинета е включен още един иноваторски елемент от проекта - внедряването на 10 административни услуги от типа „епизоди от живота“. Това са услуги, свързани със житейски събития, за които администрациите по служебен път ще осигуряват всички документи, а гражданите ще ги получават само срещу едно заявление – примерно при раждане на дете, сключване на брак, стартиране и закриване на бизнес.
Проектът е финансиран от Оперативната програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
На Портала за обществени консултации може да се намери повече информация за отделни дейности по проекта:
- Концепция за регистрова реформа, част от Актуализираната Стратегия за развитие на електронното управление в Република България 2019 –2025 г.: https://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=892
Решение №704 на Министерския съвет от 2018 г. за трансформация на модела на административно обслужване: https://www.strategy.bg/Publications/View.aspx?lang=bg-BG&categoryId=&Id=370&y=&m=&d=
- Методика за извършване на контрол за законосъобразност на актове на органите на местното самоуправление и местната администрация в областта на административното обслужване: https://www.strategy.bg/Publications/View.aspx?lang=bg-BG&categoryId=&Id=319&y=&m=&d=
- Социологическо проучване за удовлетвореността на потребителите от административното обслужване: https://www.strategy.bg/Publications/View.aspx?lang=bg-BG&categoryId=&Id=374&y=&m=&d=
- Стандартизиране и унифициране на услуги на общинските администрации: https://www.strategy.bg/Publications/View.aspx?lang=bg-BG&Id=37
Източник: Министерски съвет