Министърът на финансите: Ще предложим т.нар. удължителен закон, който удължава действието на бюджетните закони от 2022 г.
Ще предложим т.нар. удължителен закон, който удължава действието на бюджетните закони от 2022 г., с цел осигуряване на възможност за реализиране на плащания до приемането на бюджетните закони за 2023 г. с политики, предложени от редовен кабинет. Това анонсира министърът на финансите Росица Велкова по време на изслушване в Народното събрание за изпълнението на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. и за проекта на служебното правителство за държавния бюджет за 2023 г.
Министър Велкова отново припомни, че МФ е разработило три варианта на проектобюджет за 2023 г. Те отчитат фискалните тенденции, риска от нарушаване на фискалните правила по Закона за публичните финанси, поетите разходни ангажименти от 2022 г., както и натрупаните структурни бюджетни дисбаланси в частта на разходите. Вариантите са разработени въз основа на актуализираната есенна макроикономическа прогноза и въз основа на очакваното изпълнение на бюджета за тази година.
„Вариантът на бюджет от 3 % дефицит от БВП – този вариант затяга фискалната дисциплина, много разходи следва да се намалят и ние такъв бюджет не бихме внесли. Не бихме внесли и варианта с 6,6 % дефицита от БВП, защото това е нарушение на фискалните правила, на Маастрихтските критерии, и ако погледнем проектите на бюджети на държавите членки на еврозоната, няма държава, която да е с такъв висок размер на дефицит за 2023 г. Словакия е с най-висок дефицит от 6, 4 %. Ние бихме внесли т.нар. удължителен закон, какъвто имаше и миналата година, който запазва действието на всички политики и всички помощи, които са за домакинствата и за бизнеса, размера на пенсиите, докато бъде избрано редовно правителство, което ще може върху базовия вариант, който е с 6,6 % дефицит, да модифицира бюджета спрямо управленската си програма“ – коментира финансовият министър. По думите на министъра, ако сме в хипотезата да няма избрано редовно правителство, спокойно с този удължителен закон, едно служебно правителство ще може да изпълнява бюджета, както беше направено и в началото на тази година от редовното правителство.
В рамките на въпросите и отговорите по време на изслушването Росица Велкова защити параметрите за растежа на БВП, заложен в основните макроикономически показатели, при които е разработен базовият вариант на проектобюджета за 2023 г. - БВП от 173,8 млрд. лв., с реален растеж на БВП от 1,6 %.
Министър Велкова обясни, че макроикономическата прогноза е разработена от професионалисти, които години наред разработват макроикономическите показатели. „Не считам, че прогнозата ни е подценена, тъй като след разработването на модела, по който се изготвя макроикономическата прогноза и сравнението с използването на данни на 14 институции, които разработват макроикономически прогнози за България – от които български са БНБ, БАН и Уникредит Булбанк, прогнозата за растежа на БВП за 2022 г. са в диапазона 1,6 % до 3,9 %“ – каза финансовият министър. Средната стойност при тези допускания е 2,8 %, която съвпада и с публикацията на Consensus Economics от септември 2022 г. Прогнозата на МФ е 2,9 % за 2022 г., а на БНБ е 2,8 %. За 2023 г. прогнозата за растежа на БВП на същите тези институции са в диапазона 0,1 % до 3,8 %. Средната стойност е 2,3 %, а в публикацията на Consensus Economics от октомври 2022 г. е 1,9 %. Прогнозата на МФ е 1,6 %, а на БНБ е 0,1 %. Ревизираните данни на НСИ са взети предвид при разработването на прогнозата на МФ.
Пълния текст на изслушването на министър Велкова в НС може да видите тук.