На Портала за обществени консултации е публикуван Проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането
С решение по делото C- 239 /09, Test- Achats, Съдът на Европейския Съюз обявява разпоредбата на чл. 5, параграф 2 от Директива 2004/113/ЕО на Съвета от 13 декември 2004 година (директивата) относно прилагане на принципа на равното третиране на мъжете и жените по отношение на достъпа до стоки и услуги и предоставянето на стоки и услуги за невалидна, считано от 21 декември 2012 г. Тази разпоредба допускаше държавите членки да разрешат пропорционални разлики по отношение на премиите и добавките за осигурените лица, когато полът е определящ фактор при изчисляването на рисковете, въз основа на подходящи и точни актюерски и статистически данни. Това налага разпоредбите на чл. 65а, ал. 1 от КЗ и чл. 246, ал. 3 от КСО да бъдат изменени, като в тях да бъде въведена пълна забрана за използването на пола като актюерски фактор при определянето на застрахователната премия и при изчисляването размера на пожизнената пенсия от фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване без допускане на каквито и да било изключения. Тъй като биометричните таблици за изчисляване на размера на пожизнените пенсии подлежат на одобряване от заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, законопроектът предвижда и нова т.1 в ал. 8 на чл. 246 КСО. По този начин се създава основание за отказ за одобряването на посочените таблици, когато те отчитат пола като актюерски фактор.
Едно от изискванията на чл. 5, параграф 2 от директивата е държавите-членки, които се възползват от предвиденото в тази разпоредба изключение, да преразгледат решението си в тази насока в определен срок. По тази причина в §11а от ПЗР на КЗ и в §11в от ПЗР на КСО е предвидено задължение за Комисията за финансов надзор да приеме доклад относно използването на пола като актюерски фактор. След обявяването на разглежданата разпоредба от директивата за невалидна отпадат необходимостта и основанието за извършването на подобен анализ, поради което законопроектът предвижда отмяната на §11а от ПЗР на КЗ и на §11в от ПЗР на КСО.
С цел ясно разграничаване между застрахователните договори, към които ще се прилага правилото за независещите от пола на застрахованите лица премии и застраховките, за които ще е допустимо отчитането на пола с оглед определянето на премията в съответствие с решение по Дело C-239/09 (Test- Achats) се създава нов § 11б.
В насоките на Европейската комисия за прилагане на Директива 2004/113/ЕО на Съвета по отношение на застрахователните услуги е указано, че правилото на чл. 5, параграф 1 за независещите от пола на застрахованите лица премии и плащания на застрахователите се прилага „от 21 декември 2012г. нататък’’. Това налага очертаването на две групи застрахователни договори- тези сключени до 20 декември 2012 г. включително, за които ще се допуска определяне на премията с оглед актюерски фактор пол и договорите сключени след 20 декември 2012 г., за които ще се прилага правилото за независещи от пола премии.
С цел ясно разграничаване на пенсионните договори, по отношение на които се прилагат заварените биометрични таблици, и тези, при които ще се прилага правилото за независещите от пола обезщетения в съответствие с посоченото решение на Съда на ЕС, в преходните и заключителни разпоредби на КСО се създава нов §11г.
За обезпечаване на своевременното привеждане на дейността на пенсионноосигурителните дружества в съответствие с измененията в нормативната уредба, законопроектът урежда и сроковете, в които дружествата трябва да представят за одобрение биометричните таблици, които ще бъдат използвани за изчисляване на пенсиите по договорите, сключени след 20 декември 2012 г.
Обществените консултации продължават до 16 октомври т.г.
Проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането