КЗК се самосезира за наличие на антиконкурентно поведение от страна на редица участници на всички нива на дистрибуция в хранителния сектор
Комисията по своя инициатива образува три производства за установяване на евентуално извършени нарушения по чл. 15 от ЗЗК, под формата на забранени споразумения и решения на сдружения на предприятия, от страна на следните участници на всички нива на дистрибуция в хранителния сектор и техни обединения: „СДРУЖЕНИЕ ЗА МОДЕРНА ТЪРГОВИЯ“, „БИЛЛА БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, „ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД, „КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД, „МАКСИМА БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, „ПРОМАРКЕТ“ ООД, "ФАНТАСТИКО ГРУП", и „МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, СДРУЖЕНИЕ „СЪЮЗ НА ПТИЦЕВЪДИТЕ В БЪЛГАРИЯ“, СДРУЖЕНИЕ „АСОЦИАЦИЯ НА ПРОМИШЛЕНОТО ПТИЦЕВЪДСТВО“, "АСОЦИАЦИЯ НА МЛЕКОПРЕРАБОТВАТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ“ и СДРУЖЕНИЕ „НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ НА МЛЕКОПРЕРАБОТВАТЕЛИТЕ“.
За да обезпечи събирането на достатъчно преки доказателства за наличието на евентуални тайни договорки между участниците в сектор Храни, след получени съдебни разрешения от Административен съд – София област, Комисията, със съдействието на служители на МВР, извърши изненадващи проверки на място в офисите на ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ, СДРУЖЕНИЕ „СЪЮЗ НА ПТИЦЕВЪДИТЕ В БЪЛГАРИЯ“ и СДРУЖЕНИЕ „НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ НА МЛЕКОПРЕРАБОТВАТЕЛИТЕ“. От офисите бяха иззети копия на документи и електронна кореспонденция, които Комисията предстои да анализира в детайли, с оглед установяване наличието на обмен на чувствителна търговска информация или координирано пазарно поведение между производителите, търговците и техните обединения в сектор Храни.
Мащабът и стандартите на доказване на подобни антитръстови нарушения изискват Комисията да установи голямо количество данни и информация, на базата на които да се извърши икономически и правен анализ на разглежданото поведение, което обективно не може да бъде осъществено в спешен порядък.
Въпреки мащабното проучване, с оглед обществения интерес, който има към него, КЗК ще направи всичко възможно в рамките на предоставената й от ЗЗК компетентност, да извърши проучването във възможно най-кратък срок. След приключване на проучванията при установени нарушения, Комисията ще упражни законовите си правомощия, в това число да санкционира нарушителите.
Секторът на храните в страната е приоритет в дейността на Комисията и е постоянно наблюдаван и проучван от КЗК, за което свидетелстват множеството решения на Комисията през годините.
Всякакви опити за дискредитиране в публичното пространство на предприетите от Комисията законови действия възпрепятстват работата й и целят създаване на негативна представа за институцията сред обществото. Важно е да се посочи, че КЗК е независим орган, който разполага с пълна оперативна самостоятелност относно способите за събиране на доказателства и начините на реализирането им в рамките на законовите си правомощия, като намесата в работата й е напълно недопустима.
Пълният текст на решенията на КЗК за самосезиране са достъпни в публичния електронен регистър на КЗК на интернет адрес:
https://reg.cpc.bg/AllNewResolutions.aspx?dt=1&ot=2
https://reg.cpc.bg/Decision.aspx?DecID=300064445
https://reg.cpc.bg/Decision.aspx?DecID=300064446