Назад

КЗК извършва предварително проучване във връзка с цените на хранителните продукти


Както бе оповестено на 16 февруари, КЗК стартира предварително проучване  по глава Седма (Забрана за нелоялна конкуренция) и Глава Седма „б“ от ЗЗК (Забранени търговски практики по веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти)  във връзка с предлагането и ценообразуването при хранителните и селскостопанските продукти. Повод за проучването са множество съобщения и изявления в медиите, както и сигнали на потребители за увеличаване на цените на основни хранителни продукти в магазинната мрежа и преди всичко в търговските вериги на територията на страната.

Проучването се извършва във връзка с правомощията на КЗК като национален орган на Република България, отговорен за прилагането на европейското право в областта на конкуренцията (чл. 3, ал. 2 от ЗЗК). Правомощията, с които Комисията разполага при изпълнението на своите функции, са изчерпателно предвидени в Закона за защита на конкуренцията. В глава Седма на ЗЗК е уредена защитата срещу нелоялната конкуренция - всяко действие или бездействие при осъществяване на стопанска дейност на предприятията, което е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на конкурентите. В глава Трета на ЗЗК е уредена забраната за всякакъв вид споразумения, решения и съгласувани практики, които имат за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията.

Комисията за защита на конкуренцията, също така е и националният административен орган, който  прилага европейското и националното законодателство в областта на нелоялните търговски практики. С изменение и допълнение на ЗЗК (ДВ, бр. 17 от 2021 г.) е транспонирана Директива (ЕС) 2019/633 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2017 г. относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата на доставки на селскостопански храни и хранителни продукти.

С предвидените в новата глава Седма „б“ от ЗЗК забрани (чл. 37б – чл. 37е) се цели преодоляването на значителните дисбаланси в преговорната позиция между доставчици и купувачи на селскостопански и хранителни продукти. За постигането на тази цел законът предвижда мерки, насочени към защита на доставчици, които са в по-слаба преговорна позиция, и се прилагат спрямо търговското поведение на купувачи, които са в по-силна позиция в тази верига. В чл. 37б и чл. 37в от ЗЗК са въведени забрани за определено поведение на купувачите в отношенията им с доставчиците на селскостопански и хранителни продукти. В разпоредбите са дефинирани най-типичните и разпространени проявни форми на забранено поведение. Първата група норми касаят т.нар. „абсолютни забрани“ за нелоялни търговски практики (чл. 37б от ЗЗК). Това са практики на купувачите, които поради естеството си винаги се считат за нелоялни. Такива са плащанията за селскостопански и хранителни продукти, включително за нетрайни такива, със срок по-дълъг от 30 дни, едностранна промяна на условията по договора от страна на купувача, включително и по отношение на условията на плащане или цените, таксуване на доставчика с плащания, които не са свързани с продажбата, ограничения за доставчика и др.  Втората група забрани съгласно чл. 37в  касаят т.нар. условна забрана за нелоялни търговски практики, които принципно не са забранени, ако са предварително договорени с ясни и недвусмислени условия в договора за доставка или в последващо споразумение между доставчика и купувача. Такива са връщане от купувача на доставчика на непродадени продукти, без той да е заплатил за тях, таксуване от страна на купувача към доставчика с плащане като условие складирането, излагането или включването в продуктовата гама на негови продукти или за предлагането на пазара на такива продукти, искане от купувача доставчикът да заплати разходите за намалени цени в рамките на промоция, разходите за реклама на продуктите и др.

С цел гарантиране на по-високо ниво на защита на доставчиците на селскостопански и хранителни продукти и с оглед предоставената от Директивата възможност, в глава Седма „б“ от ЗЗК са регламентирани и по-строги правила по отношение на същността на определени забрани – купувачът не може да забрани или ограничи доставчикът да предлага същите или по-добри условия (вкл. и ценови) на трети лица. Уредбата включва и допълнителни състави каквито са абсолютните забрани по чл. 37б, т. 10-12 и условните забрани по чл. 37в, т. 7 и т. 8.

Във връзка с правомощията си по прилагане на описаните забрани КЗК може да образува производства (въз основа на подадени искания от засегнати конкурентни и доставчици (производители, фермери и др. или по собствена инициатива), като след извършено проучване постановява решение, с което може да санкционира нарушителите (недобросъвестни конкуренти, съотв. купувачи – търговски вериги, прилагащи забранените практики) и да постанови незабавното прекратяване на нарушенията.

Към настоящия момент в рамките на стартиралото проучване във връзка с предлагането, ценообразуването и етикетирането при хранителните и селскостопанските продукти, Комисията изиска информация и доказателства, както от държавни органи, които имат правомощия по отношение на защитата на крайните потребители, така и от производители и доставчици на хранителни продукти и сдружения на производители и доставчици  във връзка с отношенията им с търговските вериги, които предлагат хранителни продукти на крайни потребители. С особено внимание в контекста на действащите забрани ще се разглежда поведението на търговските вериги, което пряко засяга формирането на цените към крайните потребители.

В случай че от събраните информация и доказателства възникнат основателни съмнения за извършени нарушения на ЗЗК, представляващи нелоялна конкуренция, забранени търговски практики или забранени споразумения (картели), Комисията ще се самосезира, за да санкционира и прекрати неправомерните действия.

В тази връзка  за оказване на съдействие в борбата срещу антиконкурентните практики на пазарите на хранителни стоки в страната, Комисията насърчава всеки, който разполага с информация и/или доказателства за евентуално антиконкурентно поведение на пазарните участници, да предостави същите на електронен адрес delovodstvo@cpc.bg или посредством анонимния електронен канал за подаване на сигнали на интернет страницата на КЗК -  www.cpc.bg/signals.

Комисията припомня и възможността за предоставяне на информация и доказателства относно таен картел във връзка с Програмата за освобождаване от санкция или намаляване на санкциите, която също може да се намери на страницата на КЗК - www.cpc.bg/prohibited-agreements.

Комисията обръща внимание, че доставчиците на хранителни и селскостопански продукти могат да инициират производство срещу купувачи (вкл. и търговски вериги), като самоличността им бъде запазена в тайна съгласно Вътрешни правила за запазване самоличността на лица, чиято самоличност се иска да бъде запазена в тайна в производства за установяване на нарушения по Глава седма „б“ от ЗЗК - https://www.cpc.bg/ProhibitedCommercialPractices?tab=2