Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по застъпничество за конкуренцията за оценка за съответствието с правилата на конкуренцията на Проект на Наредба за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи, публикуван в портала за обществени консултации на Министерски съвет (www.strategy.bg).
В резултат на предварителна оценка на Проекта на Наредба, КЗК идентифицира разпоредби, които биха могли да представляват ограничения на конкуренцията.
Според Проекта на Наредба потребители без индивидуални водомери са длъжни да монтират и регистрират при оператора водомери с дистанционно отчитане. Освен това, при подмяна на индивидуални водомери потребителите също са длъжни да монтират такива водомери. Това означава, че ще се премине само на водомери с дистанционно отчитане и ще бъде преустановено използването на водомери без такава възможност.
Съгласно Проекта водомерите за дистанционно отчитане трябва да са съвместими с ИТ инфраструктурата на оператора, а потребителите следва да направят своя избор на индивидуален водомер въз основа на информация за съвместимите уреди, публикувана на страницата на ВиК оператора. Това може да доведе до изключване от пазара на производителите/търговците на водомери от други марки и парцелиране на територията на страната на отделни пазари съобразно лицензионните територии на отделните ВиК оператори.
Предвижда се разликата между отчетеното количество вода, измерено по общия водомер и сумата от отчетените количества от индивидуалните водомери, когато във всички водоснабдени самостоятелни обекти в сграда в режим на етажна собственост са монтирани индивидуални водомери, да се разпределя поравно между потребителите на база брой водоснабдени самостоятелни обекти/имоти в етажната собственост. Но по този начин допълнителното начисляване на количества, които представляват загуби, до известна степен обезсмисля наличието на индивидуални водомери и не позволява на потребителите да контролират потреблението си на база на показанията на водомерите си. Освен това, предвиденото разпределение на разликата поравно може да не осигурява справедливо разпределение на изразходваното количество вода, тъй като не е пропорционално нито на потреблението, отчетено от индивидуалните водомери, нито на идеалните части на имотите.
Проектът на Наредба урежда и въпросите, свързани с взаимоотношенията между потребителите и ВиК операторите, като предварителният анализ сочи за наличието на разпоредби, които биха могли да противоречат на законови норми, на норми от същия проект на акт, формулирани са неясно или не осигуряват справедлив баланс между интересите на потребителите и ВиК операторите. Съществува и неяснота по отношение на компетентния орган, който решава споровете между потребителите и ВиК операторите.
Водоснабдителните и канализационните услуги се предоставят от оператори, които, поради наличието на инфраструктура, която не е икономически целесъобразно да бъде дублирана, представляват предприятия със 100% господстващо положение. В тази връзка е необходимо, нормативната уредба да не съдържа условия за налагане на нелоялни търговски условия.
Пълният текст на решението за самосезиране може да прочетете на интернет страницата на КЗК(http://reg.cpc.bg/Decision.aspx?DecID=300053293).
След извършване на проучване, КЗК ще приеме становище по застъпничество за конкуренцията и в случай, че са налице основания, може да препоръча на компетентните държавни органи да изменят или отменят разпоредби, които биха могли да доведат до ограничаване на конкуренцията.