Компаниите в сектор “Търговия”: Бизнес средата се подобрява, но все още има дефицити в ключови области
Въпреки прогнозите за нестабилна международна обстановка, бизнесът в България изглежда оптимистично настроен, сочат данните от национално представително проучване на бизнес средата в България (BBCI, Bulgarian Business Climate Index), проведено от агенция ЕСТАТ сред ръководители на 588 български компании. Проучването се провежда за втора поредна година по поръчка на Сдружението за модерна търговия (СМТ), а тази година е подкрепено и от Българската ритейл асоциация (БРА). Мениджърите от компаниите са интервюирани в периода 03.12.2024 до 20.01.2025 г.
Основните изводи от проучването сочат, че:
От април 2022 г. насам показателят за бизнес климата е във възходяща тенденция, а през на 2024 г. доближава най-високите измервани стойности (10.91 през ІV.2007 г.). Индексът в сектор „Търговия“ е 14.49.
Състоянието на фирмите е добро, а перспективите пред бизнеса изглеждат благоприятни. Това усещане е още по-силно сред търговците. Компаниите в риск в сектора са едва 9%, срещу 62% във възход.
Фирмите са фокусирани в развитието. Основните стратегии са свързани със запазване и разширяване на бизнеса. Разширяването на бизнеса е водещата стратегия за търговския сектор.
Контролът в сектор „Търговия“ е засилен – през 2024 г. в 70% от фирмите е имало проверки, средно по 8. Една проверка ангажира средно 2 души, отнема 17 часа труд и струва над 800 лв. средно на компаниите.
Нараства делът на компаниите от сектора, в които има проблеми със запълването на свободните работни позиции. Най-много време отнема наемането на магазинен персонал – средно 4 седмици, въпреки че над половината от половината търговци предлагат широк набор социални придобивки на служителите си.
Перспективите пред компаниите са добри, а усилията са фокусирани в разрастване, диверсификация и инвестиции в технологии.
Отчетливо е усещането, че бизнесът не може да разчита на държавата в момент на криза. Липсва стабилност и последователност в законодателните инициативи. Стартирането на нов бизнес у нас се възприема като сериозно предизвикателство.
За СМТ
От основаването си през 2010 г. СМТ обединява едни от най-големите търговски вериги с над 1000 търговски обекта и близо 23 000 служители в цялата страна. Членовете му са водещи компании в сферата на търговията с бързооборотни стоки, бяла и черна техника, продукти за грижа за здравето, дрогерийни продукти и строителни материали и оборудване. От създаването си сдружението защитава техните интереси при стриктно спазване на утвърдени добри практики, на конкурентното право и на принципа на плурализъм при определяне на приоритети за дейността и при вземането на решения.
По данни на ИПИ съвкупният ефект, измерен през създаденото пряко и допълнително вътрешно търсене от дейността на компаниите от модерната търговия през 2021 г., достига 9 788 млн. лева:
- близо 5,2 млрд. лева разходи за доставени от български компании стоки, изпълнени услуги и инвестиции и над 700 млн. лева платени нетни заплати на наетите;
- около 3,5 млрд. лева допълнителни (вторични) ефекти по веригата на стойността, създадени благодарение на дейността на доставчиците и партньорите;
- над 400 млн. лева индуцирани (третични) ефекти по веригата на стойността, създадени благодарение на потреблението на доходите на домакинствата на наетите.
За проучването
Индексът на бизнес климата в България е инструмент за оценка и анализ на състоянието на бизнес средата в България и за проследяване на перспективите пред българския бизнес в краткосрочен и средносрочен план. Разработен е през 2002 г. от Центъра за икономическо развитие, базира се на бизнес анкета с мениджъри на предприятия и е сходен с германския IFO Business Climate Index. Данните са набирани в периода 2002 – 2010 г. на всяко тримесечие, а след дълго прекъсване, Индексът е актуализиран и подновен в началото на 2023 г.. Настоящата вълна обхваща основна извадка от 397 компании с подсилване от 193 търговски фирми. За целите на анализите на СМТ е добавен блок въпроси, задаван ексклузивно на представителите на търговските дружества, свързан с регулаторната рамка, административните актове, налагани на фирмата, работната сила и финансовото положение на компанията.
ESTAT_BBCI_IV.2024-Presentation_2025-02-17