Назад

Италия: Търговско-икономически профил на сектор хранително-вкусовата промишленост


Изложението CIBUS TEC в Парма за технологични иновации в хранително-вкусовия сектор

► €251,1 мрлд. приходи, от които €176,7 мрлд. от храни и напитки и €74,4 мрлд. от селскостопанския сектор; +31% спрямо 2015 г.

► €66,6 млрд. добавена стойност в ХВП, от които €29 млрд. от сектор храни и напитки и €37,6 млрд. от земеделския сектор +14% спрямо 2015 г.

► €18,3 млрд. инвестиции, от които €6 млрд. в сектор храни и напитки и € 12,3 млрд. в селскостопанския сектор +69% спрямо 2015 г.

► 3,3 млн. заети, от които 457,000 в сектор храни и напитки и 2,8 млн. в сектор селско стопанство +0,1% спрямо 2015 г.

► 1,2 млн. фирми, 60.444 в сектор храни и напитки и 1,1 млн. в селското стопанство -5% спрямо 2015 г.

► €62,2 млрд. износ, от които €53,4 млрд. в сектор храни и напитки и €8,8 млрд. в селското стопанство +69% спрямо 2015

Секторът на хранително-вкусовата промишленост е един от най-значимите за Италия, допринасящи значително за растежа и износа. Италия държи значителен дял от световния пазар на няколко продукта: паста (45%), алкохол (41,5%), доматен сос (26,7%), преработени зеленчуци (20,2%), вино (20%) и много други.

Тези данни отразяват качеството на италианските продукти. Всъщност Италия е европейската страна с най-голям брой сертифицирани продукти (890), като води пред втората класирана страна, Франция, с повече от 100 продукта (Франция има 767).

Силата на италианския хранително-вкусов сектор се илюстрира от факта, че италианският износ на храни не спря дори през 2020 г., въпреки забавянето на международната търговия и спирането на производството. През 2020 г. италианският износ на храни се е увеличил с +2,5% в сравнение с 2019 г. През 2021 г., с възобновяване на производството и облекчаване на ограниченията, тенденцията към растеж се върна на нормалните нива, с регистрирано годишно увеличение от +10,8%.

Динамизмът на италианския хранително-вкусов сектор стои в основата на развитието на нови предприемачески начинания и агротехнологични стартъпи. В Италия има над 340 стартиращи фирми в ХВП сектора, пазар, който получи инвестиции в размер на 167 млн. евро през 2023 г. (152 млн. евро през 2022 г.).

Силата на италианския хранително-вкусов сектор се крие не само в експертизата и качеството на компаниите за производство на храни, но и в наличието на необходимите вериги за доставки. Италианско производство на първични селскостопански стоки е международно признато като гаранция за качество. Секторът на хранително-вкусовата промишленост е подкрепен и от отлично структурирани вериги за доставки на опаковки и, най-вече, и от сектора за производство за машини за ХВП, един от скритите скъпоценни камъни на италианската индустрия.

Италия е третият по големина износител в света на машини за преработка на храни, с износ на стойност 4 млрд. евро, следвайки плътно Китай (почти 4,3 милиарда) и с повече от два пъти надвишаващ износа на САЩ.

Италия се отличава с усвояването на технологичните иновативни решения в сектора, като например роботика. Италия се нарежда сред първите 5 в ЕС страни по отношение на стойността, генерирана от пазар на селскостопанска роботика, с приходи от 1600 евро за всеки милион евро генерирани от селското стопанство, стойност двойно по-голяма от средната за ЕС. В Европейския съюз Италия се нарежда на 5-то място с 69 патентни заявки в хранителния сектор (средно за Европа е 39), и на 4-то за използването на рециклирани материали, 18,7% (средно за Европа е 9,3%).

Значението на технологичните иновации в хранителния сектор се потвърждава и от един от най-важните за международна търговия панаири: CIBUS TEC. Събитието се провежда всеки година в град Парма и ежегодно е домакин около 1200 изложители и над 40 хил. посетители от 120 страни. Той служи като международна витрина за технологични иновации и устойчивост, свързана с хранително-вкусовия сектор.

Оригиналната статия е публикувана в месечен бюлетин на ИТА – Агенция за подпомагане и интернационализация на италианските предприятия в чужбина