Автор: Институт за пазарна икономика
Международният товарен транспорт отчита сериозен спад след въведените почти синхронно ограничения при преминаването на границите и вътрешни мерки за социална изолация в почти всички европейски страни. През първите две седмици на март например през основните гранични пунктове на България са преминавали (вход и изход от страната) среднодневно близо 8200 товарни превозни средства, докато през последните 7 дни до 3-ти април този брой спада до 5750, или намаление с около 30%. Ако приемем за база само последната седмица преди рязкото усложняване на ситуацията, спадът на среднодневния товарен трафик през границата със Сърбия (пункт Калотина) е 46%, с Турция (пунктове Капитан Андреево и Лесово) е 40%, с Румъния (пунктове Дунав мост и Русе мост) – с около 22%, като най-малко намаление е отчетено в потока през пункт Кулата (с Гърция) – 18%.
Трябва да се отчита също така, че след първоначалните логистични затруднения, постепенно пропускливостта на границите за товарния транспорт се възстановява. За отворената българска икономика, както и за силно интегрираните вериги на стойността в Европа, това е изключително важно. Заедно с това, с всеки изминал ден намалението на трафика отразява намаление на поръчките на индустриалните предприятия заради прекратяване или свиване на производството, както и колапс на търговията със стоки за дълготрайна употреба, включително автомобили, битова техника, мебели и др. под., чието потребление в цяла Европа е почти изчезнало заради общото усещане на непредвидимост и несигурност за изхода от кризата или забрани за работа на търговските обекти.
Източник: Агенция „Митници“
Източник: Агенция „Митници“