Автор: Светла Костадинова, Институт за пазарна икономика
Има три основни причини, поради които българската администрация не организира обществени обсъждания на политиките, които планира:
Грешно твърдение: „Държавните експерти знаят всичко и няма нужда някой да дава обратна връзка”
Тази позиция е най-разпространена и произтича от властта, с която всеки експерт разполага. Особено тези, които са натоварени с „трудната” задача да изготвят политики и да регулират, контролират и проверяват. Този начин на мислене е в основата на изключително много вредни политики, които продължават да ни натискат към дъното всеки ден. Усещането за величие и безпогрешност са много разпространени и впрочем, най-добре се виждат от текстовете, внесени в Парламента. Лобистки политики, неграмотно написани текстове, многомилионни идеи биват внасяни без една дума/число обосновка. Броят на промените в най-важните политики е безкраен. Те не водят до по-качествени публични услуги, а и често не се прилагат на практика, защото изискват безкраен финансов ресурс или са изготвени, за да облагодетелстват лобистки групи.
Въпреки че има професионалисти в администрацията, които се опитват да си вършат добре работата, казусите за безпардонното правене на политики е факт с голяма цена за всички нас. Примерите от началото на 2015 г. са много – обсъждането на пенсионната реформа, договора за дълга, реформата в енергетиката, училищното образование, съдебната система и т.н. Всъщност, оказва се, че има много мнения на заинтересованите страни, но администрацията не може (или не иска) да отсее работещите.
Грешно твърдение: „И да питат, никой не дава становище от заинтересованите страни”
Това не е вярно. В последните две години почти няма случай, в който администрация, която наистина иска да получи обратна връзка и е готова да организира работещо обсъждане, да не е получила такава. Въпросът е как се прави обществена консултация. Публикуването на проект на закон в Интернет не е консултация. Обсъждане има, когато са изпълнени минимум следните условия:
Грешно твърдение: „Няма време за обсъждания”
Това също не е вярно. Почти всички законодателни инициативи са планирани от началото на годината - Министерският съвет си има 6-месечна законодателна програма (тук). Тя дава ясна представа по какво се работи и обсъждането лесно може да се планира.
Какви са ефектите от всичко това?
Преките:
Икономическите:
Обществените консултации не са панацея, но са единственият начин за обратна връзка, преди да се направи грешка от администрацията.