Автор: Светла Костадинова, Институт за пазарна икономика
Скоро ще има правителство. Независимо дали то ще ни хареса или не, има неоспорими реформи и такива, по които съгласие май няма скоро да се постигне (пенсионна, здравна, образователна и др.).
Факт е, че фирмите изнемогват от регулациите – те са неясни, често се променят, новостите са нелогични и нерядко облагодетелстват само част от бранша, убивайки малките участници, струват скъпо и правят невъзможно създаването на нови работни места и постигането на така необходимия по-висок растеж.
В интерес на истината, в самата администрация все по-често се среща разбирането, че наистина трябва да се върви в посока опростяване[1]. Още повече, че на европейско ниво този процес е ясно структуриран и тече от години. Самата Европейска комисия има инициатива за намаляване на административната тежест[2] и очаква всяка страна да си поставя цел за намаляването ù.
Точно по тази инициатива, икономическото министерство (използвайки консултанти) от четири години мери административния товар върху бизнеса и дава препоръки за намалението му. Обобщените резултати в Таблица 1 илюстрират следното:
По-важно е, обаче, защо задълженията за информиране тежат на бизнеса. Обясненията, до които са стигнали консултантите по проекта, са стряскащи, но съвсем не и неочаквани (подробности в Таблица 2):
Всеки предприемач вероятно може да даде пример за излишни изисквания за предоставяне на данни, справки, отчети и т.н. Досега, обаче, се твърдеше, че няма достатъчно информация и данни за това какви са конкретните тежести и тяхната цена.
Е, вече е ясно.
Сега остава някой да реформира – премахва, намалява и опростява.
Дали това ще се случи с новото правителство? Едва ли. Подходът на управляващите и депутатите, без изключение, е преобладаващите реакции на проблеми в обществения живот да бъдат под формата на повече регулации, правила, закони и изисквания. Дори и да има опростяване в определени области или от конкретни органи, това невидимо се компенсира от безобразието, сътворено от други.
Последно, за ориентир ще представим нагледно какво ни струват на практика пропилените милиони ненужни разходи за информиране на администрацията. Ако приемем, че действащите в момента нормативни актове са 300 (силно подценено допускане), то оценените нормативни актове (35 броя) представляват около 12% от цялото законодателство. Нека приемем, че в останалите 88% от нормативните актове няма толкова много на брой и скъпоструващи задължения за информиране. Приблизителната подценена сметка за общия административен товар, произтичащ от законодателството ни, е в размер на поне над 1 млрд. лв. Държим да поясним, че това е сумата само за задълженията за информиране, които са оценени и които бизнесът реално плаща и тя не включва по-големите, невидими, разходи за икономиката - нерегистрираните нови фирми, поради административния товар, неотворените допълнителни работни места, поради високите разходи за съобразяване с регулации и изобщо – пропуснатите възможности.
Таблица 1: Стойност на идентифицирани задължения за информиране (ЗИ) и на предложенията за намаление в изследвани 35 закона и съответните подзаконови нормативни актове (лв.)
|
|
Обща стойност на ЗИ (лв.) |
Стойност на предложенията за намаление на ЗИ (лв.) |
1 |
Кодекс за социалното осигуряване |
591 536 514 |
272 637 994 |
2 |
Закон за акцизите и данъчните складове |
378 404 443 |
104 144 613 |
3 |
Закон за корпоративното подоходно облагане |
422 912 648 |
22 631 398 |
4 |
Закон за подпомагане на земеделските производители |
113 621 607 |
14 095 182 |
5 |
Закон за статистиката |
42 883 967 |
11 730 394 |
6 |
Закон за ДДС |
976 428 368 |
10 722 602 |
7 |
Закон за автомобилните превози |
30 341 783 |
6 578 521 |
8 |
Закон за счетоводството |
5 141 247 |
2 393 691 |
9 |
Закон за измерванията |
77 774 543 |
2 089 206 |
10 |
Закон за данъците върху доходите на физическите лица |
46 124 497 |
1 865 653 |
11 |
Данъчно-осигурителен процесуален кодекс |
271 344 176 |
1 235 819 |
12 |
Закон за здравословни и безопасни условия на труд |
43 197 182 |
666 265 |
13 |
Търговски закон |
25 513 504 |
375 746 |
14 |
Закон за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране |
1 256 071 |
292 493 |
15 |
Закон за управление на отпадъците |
6 099 530 |
284 989 |
16 |
Закон за насърчаване на заетостта |
12 394 372 |
235 759 |
17 |
Закон за техническите изисквания към продуктите |
27 125 467 |
221 872 |
18 |
Закон за подземните богатства |
1 037 604 |
194 810 |
19 |
Закон за електронните съобщения |
97 725 067 |
133 220 |
20 |
Кодек на труда |
120 104 079 |
78 036 |
21 |
Закон за енергетиката |
7 869 523 |
58 964 |
22 |
Закон за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и био-горива |
58 478 |
30 484 |
23 |
Закон за социално подпомагане |
954 635 |
29 453 |
24 |
Закон за водите |
45 148 719 |
28 170 |
25 |
Закон за камарата на строителите |
194 836 |
25 065 |
26 |
Закон за опазване на околната среда |
4 639 133 |
12 455 |
27 |
Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина |
27 004 779 |
10 924 |
28 |
Закон за чистотата на атмосферния въздух |
3 111 788 |
9 494 |
29 |
Закон за регистър БУЛСТАТ |
1 303 043 |
4 692 |
30 |
Закон за независимите оценители |
15 021 |
3 674 |
31 |
Закон за електронната търговия |
8 700 |
689 |
32 |
Закон за кадастъра и имотния регистър |
1 869 |
210 |
33 |
Закон за електронния документ и електронния подпис |
7 916 |
184 |
34 |
Закон за защита от шума в околната среда |
47 814 |
26 |
35 |
Закон за търговския регистър |
6 133 914 |
0 |
|
ОБЩО |
3 387 535 823 |
452 822 747 |
Източник: ИПИ на база данни от резултати от проект за намаляване на административната тежест в България, осъществяван от Министерството на икономиката и енергетиката (линк)
Таблица 2: Предложения за намаляване на административните разходи
Тип предложение за реформа |
Стойност на намалението (лв.) |
Комплексна мярка* |
239 295 586 |
Разработване на по-добри и по-лесно достъпни инструкции |
114 870 546 |
Премахване на разпоредби или задължения за информиране |
92 016 440 |
Подаване на сведения по електронен и мрежов път там, където в момента се изисква информация на хартиен носител |
5 324 272 |
Събиране на данни от други държавни органи вместо от бизнеса |
950 347 |
Намаляване срока на услугата |
198 699 |
Опростяване на терминологията, намаляване на сложността на нормативните разпоредби, разработване на стандартни дефиниции |
79 824 |
Промяна на сегмента на ЗИ |
38 806 |
Премахване на ненужните искания за данни |
31 124 |
Намаляване на честотата на подаване на информацията и на обема на изискванията за информиране до минималните нива, необходими за постигане на целите на законодателството |
10 584 |
Въвеждане на нормативно определен срок |
6 522 |
ОБЩО |
452 822 750 |
Бележка: * В случаите, в които е възможно за дадено Задължение за информиране да бъдат направени повече от едно предложение за намаляване на административната тежест, е предложена „комплексна мярка”, която съдържа комбинация от възможните предложения с обща стойност на намалението, съответстваща на влиянието на включените предложения.
Източник: ИПИ на база данни от резултати от проект за намаляване на административната тежест в България, осъществяван от Министерството на икономиката и енергетиката (линк)
[1] Разбирането сред администрацията, за съжаление, обикновено е най-често в органи, които не могат да наложат ефективно намаление на тежестта.
[2] Административните разходи са разходи, направени от предприятията, за да отговорят на законовите задължения за предоставяне на информация за тяхната дейност или продукция на държавните органи или на частни лица. Те включват две групи разходи, които формират общата стойност на задължението за информиране: обичайни административни разходи и административна тежест. Източник тук.