Първият уебинар относно икономическо и търговско сътрудничество и обмен между търговско-промишлени камари на страни от Централна и Източна Европа по инициативата „Един пояс, един път“ се проведе на 13 ноември.
В началото беше презентирано Китайското международно изложение за внос, което води началото си от 2018 година. То е първото изложение за внос в света, проведено на национално ниво, иновация в глобалната търговия, както и основната инициатива на Китай за още по-голямо разширяване на достъпа до пазара за останалия свят. Събитието помага за това от различни държави да се възползват от възможностите, представени от развитието на Китай през новата ера и предлага платформа за задълбочаване на международното бизнес сътрудничество за споделен просперитет и напредък. Беше изложена и обобщена информация за предишните две издания на изложението.
В следващата част на уебинара беше направен анализ на търговското сътрудничество и развитие сред страните от инициативата „Един пояс, един път“ в постепидемичната ера. Новите насоки за развитие, които бяха споменати, бяха: разработването на динамичен, ръководен от иновации модел на растеж, преследването на добре координиран и взаимосвързан подход за разработване на модел на отворено и печелившо сътрудничество, разработването на модел на справедливо и безпристрастно управление в съответствие със съвременните тенденции и разработването на балансиран, справедлив и приобщаващ модел на развитие.
Разгледано беше и китайското възстановяване от пандемията от COVID-19. От март насам Китай успява да поддържа броя на случаите на COVID-19 на ниско ниво и бизнеса отново заработи. Темпът на растеж на БВП на Китай беше -6.8% през първото тримесечие, но той стана положителен през второто тримесечие на годината. Китайската търговия започна да се възстановява през второто тримесечие и постигна положителен ръст на износа, така и на вноса през третото тримесечие.
Последната част от уебинара беше посветена на перспективите за решения относно малките и средните предприятия в Централна и Източна Европа по време на COVID-19 и след това. Беше представено проучване на Международния търговски център за въздействието върху бизнеса, което събра доказателства за това как пандемията е засегнала 4 467 компании в 132 държави. Пандемията е засегнала силно 55% от анкетираните, като близо две трети от микро- и малките фирми съобщават, че кризата силно е повлияла на техните бизнес операции, в сравнение с около 40% от големите фирми. Една пета от МСП са заявили, че рискуват да затворят за постоянно. Според проучването COVID-19 силно е засегнал 64% от фирмите, ръководени от жени, в сравнение с 52% на ръководени от мъже компании. Неформалните предприятия са с 25% по-склонни да кажат, че пандемията ги води към фалит.
Икономиките на държавите от Централна и Източна Европа се характеризират с тясна интеграция с регионалните и глобалните вериги за създаване на стойност, висока степен на вертикална специализация в производството на междинни стоки и разчитането на посреднически входове. МСП в Централна и Източна Европа представляват повече от половината от общата добавена стойност и служат като гръбнак на икономиката, осигуряваща заетост за средно две трети от населението в региона. За тези региони прогнозите са свързани със значителни загуби за различни икономически сектори по отношение на износа и вноса по веригата на доставки, със средно 70% присъствие на МСП в такива засегнати сектори.
Очертана беше и ролята на търговията във времената на COVID-19 и след това, а именно:
Помощта за малките и средните предприятия може да се изразява в някоя от следните дейности: